وزیر کشور:
ضروت تدوین نقشه راهی برای توسعه هوش مصنوعی

وزیر کشور، هوش مصنوعی را فناوری شالوده شکن و بنیان برافکن قلمداد کرد و گفت: باید نقشه راهی برای حوزه هوش مصنوعی ترسیم کنیم تا نسبت به دنیا در این حوزه کاربردی عقب نمانیم.

به گزارش سیناپرس، احمد وحیدی، وزیر کشور در نخستین کنفرانس بین المللی هوش مصنوعی و خودرو هوشمند که امروز صبح در دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار شد، گفت: مبحث دانش هوش مصنوعی را دانشگاه ها و فناوری آن را شرکت های دانش بنیان دنبال می کنند. تولید محصولات هوش مصنوعی باید در کشور مورد  توجه بیشتری قرار بگیرد. باید در این حوزه مانند فناوری نانو برنامه قوی داشته باشیم. اکنون ما در حوزه فناوری نانو جزو پنج کشور مطرح دنیا محسوب می شویم. هرچند در تولید محصولات فناورانه این حوزه نیز ضعف داریم. باید در حوزه هوش مصنوعی هم به موقع ورود پیدا کنیم و نقشه راهی برای آن در نظر  بگیریم. مراکز و شرکت های ما باید برای تحقق این مهم هم افزایی خوبی داشته باشند.

وی افزود: همچنین باید اهدافی برای این حوزه مد نظر قرار دهیم. یکی از مهمترین اهداف آن مساله اقتصادی است. چنین هدفی کشش خوبی برای حوزه فناورانه مهیا می کند.

وی تصریح کرد: همچنین باید اهداف کاربردی نیز برای این حوزه تعیین کنیم. یکی آر کاربردهای هوش مصنوعی مربوط به حوزه حمل و نقل و خودرو است. ما امروزه در وزارت کشور موضوع شهر هوشمند و مباحثی مانند مقابله با جرائم سازمان یافته را پیگیری می کنیم.

وحیدی خاطرنشان کرد: تمام تلاش های ما برای این حوزه باید هدف محور و محصول محور باشند. ما در حوزه نانو دانش و فناوری خوب داشتیم اما محصول کافی ارائه نداده ایم. هدف اقتصادی برای آن تعیین نکره ایم. همین موضوع در بحث هوش مصنوعی نیز مطرح است‌ باید تدابیری پیرامون رشته های علوم پایه و ریاضیات  بیندیشیم تا علاقمندی دانشجویان به این حوزه ها افزایش پیدا کند.

وی گفت: باید نقشه راه خوبی برای این حوزه مشخص کنیم تا نسبت به دنیا عقب نمانیم. اگر دیر بجنبیم، نسبت به این حوزه که فناوری شالوده شکن و بنیان برافکن است، عقب می مانیم. این حوزه چند دانش مختلف را تلفیق می کند که برای تحقق آن نیاز به اجرای مقدمات و داده های کلانی داریم. اگر محصولی در این زمینه تولید نشود، هرچند دانش و فناوری اش را داشته باشیم اما بازهم پیشرفتی حاصل نمی کنیم. مباحث این حوزه باید کاربردی و منجر به تولید محصول شوند.

وی تاکید کرد: اگر در این زمینه غفلت کنیم، فناوری هایی که امروز از آن استفاده می کنیم و در اختیار داریم، فردا دیگر قادر به بکارگیری از آنها نخواهیم شد از اینرو ضرورت دارد این حوزه مورد حمایت بیشتری واقع شود. قوانین و فرهنگ استفاده از این محصولات نیز باید در کشور اصلاح شوند.

ضرورت توجه به بحث آموزش حوزه هوش مصنوعی

دکتر قدسی پور، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این کنفرانس گفت: امروزه در برنامه های راهبردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر چند برنامه را مد نظر قرار داده ایم. یکی از این حوزه ها در ارتباط با هوش مصنوعی است چراکه دنیای امروز با سرعت سرسام آوری به این سمت پیش می رود. در حال حاضر رقابت چین و آمریکا بر سر مباحثی مانند هوشمند سازی، G5، تیک تاک است زیرا آینده از آن کشوری است که در زمینه هوشمند سازی قدرتمند و توانایی بیشتری داشته باشد.

وی افزود: حتی اگر مسوولان ذی صلاح، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس به این بحث ورود پیدا نکنند، به دلیل پتانسیل های کشور، جامعه ایران به این سمت گرایش پیدا می کند. مسوولان باید همت کرده و جوانان را در این زمینه یاری کنند. ما نیز بنا داریم در دانشگاه امیر کبیر، در زمینه آموزش، پژوهش و فناوری کار ویژه ای انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: کشوری مانند دبی اکنون دانشگاه هوشمندی بناکرده است. کشورهای همسایه ما به این سمت در حال حرکت هستند ما نیز باید در این عرصه ورود چشمگیری داشته باشیم. ما هم می توانیم در زمینه آموزش این حوزه ورود پیدا کنیم. مثلا به بحث سنسورها بپردازیم و دانشجویان با گذراندن واحدی پیرامون این موضوع با سنسورهای جهان آشنایی کاملی پیدا کنند. پارک علم و فناوری دانشگاه نیز باید از محصولات این حوزه حمایت کند.

تجمیع سامانه های حمل و نقل باید با یکدیگر

به گزارش سیناپرس، دکتر شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز در این کنفرانس گفت: توسعه حمل و نقل در تمام کشورهای مهم دنیا به عنوان زیرساختی برای مسائل اقتصادی مطرح است از اینرو استفاده از فناوری های نوینی مانند هوش مصنوعی جزو سیاست های تمامی کشورها قلمداد می شود. در ایران نیز پیرامون این مساله طی چند سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است اما برای اجرای کامل آن راه طولانی در پیش رو داریم.

وی افزود: جدا از در نظر گرفتن مسائلی مانند ایمنی، سرعت و راحتی، باید مسائل محیط زیستی و اقتصادی نیز مورد توجه قرار گیرند. هر ابزاری که به نوعی کمکی به این مساله کند، مورد اقبال قرار می گیرد. هم اکنون حمل و نقل ترکیبی در دستور کار همه جوامع در سطح محلی، کشوری و بین المللی قرار گرفته است و تفاهم نامه های دو جانبه و چند جانبه ای پیرامون تحقق این مهم منعقد کرده اند. ما نیز باید سیاست و جایگاه مشخصی پیرامون این مساله در کشور مد نظر قرار دهیم.

وی یادآور شد: اکنون در ناوگان های هوایی کشورمان از سیستم های هوشمند و هوش مصنوعی استفاده می کنیم اما هنوز در حمل و نقل جاده ای روش های سنتی بکار گرفته می شوند از اینرو ضرورت دارد در برنامه ای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به این مساله توجه کنیم و آینده نگری داشته باشیم و ملزمات این کار را فراهم کنیم. آینده از آن کشورهایی است که با استفاده از هوش مصنوعی از خودروهای خودران استفاده کنند. کشور ایران نیز باید به این سمت پیش برود و در این زمینه باید از دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان حمایت ویژه ای داشته باشد.

وی تاکید کرد: ما در وزارت راه و شهرسازی طرح جامع برای حمل و نقل برون شهری و جاده ای در نظر گرفته ایم. باید قابلیت های این حوزه را توسعه دهیم. در حال حاضر سامانه های حمل و نقل دریایی، جادهای و ریلی مان خوبی داریم . هر یک از این سامانه برای خودشان فعالیت می کنند. این سامانه ها باید با یکدیگر تجمیع شوند.

افندی زاده گفت: همچنین ما در زمینه هوشمند سازی مدیریت اطلاعات، ذخیره سازی و تبادل اطلاعات، هومشند سازی مدیریت بار و ناوگان تجاری، پایش سیستم حمل و نقل، توسعه نظارت جاده ای به منظور ثبت تخلفات جاده ای، توسعه سامانه های حمل و نقل مسافربری و باربری و … اقداماتی انجام خواهیم داد.

کاهش خسارت های مالی و جانی جاده ها با بکارگیری از هوش مصنوعی

به گزارش سیناپرس، دکتر مهدی تشکری، دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این کنفرانس گفت: امروزه خودروسازان بزرگ و قدرتمند دنیا برای تولید خودرو نیازمند بکارگیری تکنولوژی های نوین به ویژه هوش مصنوعی هستند. بکارگیری از این تکنولوژی میزان خسارت مالی و جانی و معلولیت ها را کاهش می دهد و نقش بسیار زیادی در کاهش آثار مخرب محیط زیست برعهده دارد.

وی افزود: اکنون ایران پتانسیل های زیادی در زمینه بکارگیری هوش مصنوعی دارد اما متاسفانه کمتر از این پتانسیل ها بهره برده ایم. متاسفانه طی دو سال اخیر با وجود پیگیری های زیاد هنوز از حمایت های دو شرکت خودروسازی بزرگ ‌ایران در این زمینه بی بهره هستیم.

داریوش کیانی، رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر نیز در این کنفرانس گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پتانسیل بسیار خوبی در زمینه هوش مصنوعی دارد. امیدواریم با ایجاد رابطه های خوب و دو طرفه میان دانشگاه و صنعت این حوزه مورد توجه بیشتری به قرار بگیرد.

وی افزود: هوش مصنوعی تجلی علم ریاضیات است. اکنون با ظهور هوش مصنوعی دانشکده های ریاضی و علوم کامپیوتر مورد توجه دانشجویان قرار گرفته اند. امروزه دانشجویان هوشمندانه رشته علوم کامپیوتر را انتخاب می کنند. دانشجویان هوشمندانه تر از مسوولان به سوی این علم حرکت کرده اند. امیدواریم دستگاه ها و مسوولان نیز هوشمندانه به این موضوع ورود پیدا کنند.

دکتر مهدی قطعی، رئیس برگزاری این کنفرانس نیز گفت:  در این کنفرانس ۶۳ نفر هیات علمی(۲۹ هیات علمی داخلی و ۳۴ هیات علمی خارجی) حضور یافته اند. از این میزان ۷ نفر از کشور آمریکا و ۱۲ نفر از انگلستان، کانادا و استرالیا (هر کشور چهار عضو هیات علمی) حضور دارند.

وی افزود: ۹۳ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که ما برای داوری تخصصی این مقالات از ۱۷۸ داور تخصصی حوزه های مختلف مهندسی برق، صنایع، عمران، مکانیک، علوم و مهندسی کامپیوتر، ریاضیات، آمار و مدیریت دعوت به عمل آوردیم که هر داور به طور متوسط داوری ۳.۳ مقاله را انجام داده است. در نهایت ۳۵ مقاله انگلیسی و ۸ مقاله فارسی در این کنفرانس ارائه خواهد شد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا