بازرسی نیروگاه های برق به کمک هوش مصنوعی و روبات ها

روبات ها رفته رفته جایگاه بسیار پر رنگی در زندگی انسان به دست آورده و تلفیق این فناوری با هوش مصنوعی باعث شده است تا روبات های هوشمند قادر شوند بسیاری از وظایف اصلی که پیش از این توسط انسان انجام می شد را با ضریب خطای بسیار کمتری بر عهده بگیرند.

به گزارش سیناپرس، کشور چین یکی از کشورهای پیشرو در زمینه فناوری های روباتیک محسوب شده و به تازگی اعلام شد؛ مقامات استان گوئیژو در جنوب غربی این کشور استفاده از روبات ها را برای انجام بازرسی های معمول در پست های برق نیروگاه های خود در مناطق کوهستانی دورافتاده آغاز کرده اند.

این روبات ها می توانند در شرایط سخت آب و هوایی به طور دائم به سرکشی از بخش های مختلف نیروگاه پرداخته و بدون احساس مشکلاتی که نیروی انسانی با آن درگیر است، شرایط نیروگاه را برررسی کنند.

به گفته مدیر شعبه نیروگاه برق گوئیژو که بخشی از شبکه برق جنوبی چین محسوب می شود، تاکنون ۱۳ روبات در ده پست برق در شهر تونگرن مستقر شده اند. این روبات ها نقش نظارتی داشته و به طور دائم گشت های بازرسی خودکار را انجام می دهند.

ژو جینگیو، رئیس پست برق تایپینگ در منطقه تونگرن نیز که استفاده از روبات های هوشمند را برای بررسی و پایش شرایط نیروگاه ها آغاز کرده است در این رابطه گفت: این روبات ها کارآئی بسیار بالایی دارند. آن ها می توانند ۳ هزار و ۸۰۰  نقطه در نیروگاه را بدون دخالت انسان، با دقت ۱۰۰ درصد، گشت زنی و بررسی کنند.

به گفته ژو، این روبات‌ ها که به حسگر هایی با دقت زیاد و دوربین‌ هایی با وضوح بالا مجهز شده ‌اند، می ‌توانند یک گشت معمولی را در ۵۰ دقیقه انجام دهند، در حالی که بازرسان انسانی ۱۲ ساعت به طول انجامیده و نیروی انسانی باید ۴۰ دقیقه اضافی را نیز صرف سفر به ایستگاه فرعی کنند.

به گزارش سیناپرس، تاسیسات برق گوئیژو که در فلات ناهموار و منطقه کوهستانی یوننان – گوئیژو قرار دارد، مستعد اختلال در شرایط آب و هوایی شدید هستند، بنابراین تجهیزات این نیروگاه ها نیاز به گشت و نگهداری مکرر دارند.

ژو در این رابطه گفت: انتظار می رود روبات های گشت زن با داشتن کارایی و قابلیت اطمینان بالاتر، در نقش های دیگر در بخش تامین برق استان کوهستانی به کار گرفته شوند.

به گزارش سیناپرس، چین به طور فزاینده ای از فناوری های روباتیک برای مقابله با کمبود تکنسین ها در مناطق کوهستانی دور از دسترس استفاده می کند. سال گذشته، استان کوهستانی یوننان اعلام کرد که هواپیماهای بدون سرنشین برای بازرسی خطوط انتقال برق ۹۰ هزار کیلومتری این استان، جایگزین انسان شده اند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا