طراحی و تولید بردهای الکترونیکی با اتکا به دانش ایرانی

پژوهشگران یکی از شرکت های مستقر در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران موفق به طراحی و تولید بردهای الکترونیکی شده اند؛ این بردها در حوزه خودروسازی، تجهیزات پزشکی و لوازم خانگی کاربرد دارد.

علیرضا شیخ بابایی، یکی از پژوهشگران شرکت های مستقر در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی در گفتگو با سیناپرس گفت: بردهای الکترونیکی که شرکت ما طراحی کرده در حوزه خودروسازی، تجهیزات پزشکی و لوازم خانگی کاربرد دارد. این بردها توسط محققان این مجموعه بومی سازی و مهندسی معکوس شده است؛ قطعا کسب چنین دستاوردی منجر به صرفه جویی منابع ملی می شود.

وی افزود: بردهای پشت آمپر خودرو، یکی از قطعاتی است که توسط پژوهشگران این مجموعه ساخته می شود. چنین قطعاتی در داخل تولید می شدند و حتی نمونه مشابه خارجی نیز داشتند اما تنها وجه تمایز ما نسبت به نمونه های داخلی این است که سال گذشته ما موفق به اخذ استاندارد بین المللی IATF شدیم؛ این استاندارد برای زیر مجموعه های شرکت خودروسازی الزامی است؛ خودروهایی که منجر به محصول نهایی می شوند باید این استاندارد را دریافت کنند.

وی اظهارداشت: شرکت هایی که چنین خدماتی به شرکت های خودروسازی ارائه می دهند باید یک سری ویژگی هایی مانند کیفیت کنترل را رعایت کنند. قطعات ساخته شده این شرکت اکنون کنترل کیفی می شوند؛ روندها و فرایندهای ساخت این قطعات از روند تولید تا پس از تولید، کنترل کیفی شده اند و طبق استانداردهای جهانی ساخته و به بازار عرضه می شوند. اگر چنانچه شرکت خارجی نیز قطعه ای تولید کند ما می توانیم این استانداردها را به آن شرکت عرضه کنیم.

شیخ بابایی بیان کرد: پیش از این چنین بردهایی وارداتی بودند یا توسط شرکت های رقیب ساخته می شدند اما اکنون این قطعات مطابق با کیفیت روز دنیا ساخته شده و در بازار داخل با قیمتی ارزان تر عرضه می شوند.

این پژوهشگر به مشکلات اجرایی این طرح اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: قطعا یکی از مشکلات ما برای اجرای این طرح، مربوط به مساله تبادل کالا و ارز است. چنین مشکلی با سیاست های بالادستی می تواند تسهیل شود. اکنون این قطعات بیشتر از کشور چین وارد می شود. اگر تسهیلاتی برای روند ترخیص کالا و جابه جایی ارز ارائه شود، قطعا مشکلات ما در این حوزه برطرف خواهد شد.

گفتگو: بیتا اکبری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا