به‌بهانه روز جهانی پرندگان مهاجر؛
سرشماری 15 هزار بال پرنده مهاجر آبزی در اردبیل

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: در سال گذشته 15 هزار بال پرنده ی مهاجر آبزی و کنار آبزی در تالاب ها و آبگیرهای استان سرشماری شدند.

به گزارش سیناپرس اردبیل، حسن قاسم پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به شعار امسال روز جهانی پرندگان مهاجر (23 اردیبهشت ماه) با عنوان «آب؛ حفظ حیات پرندگان» تصریح کرد: انتخاب این شعار نشان دهنده اهمیت وجود آب برای حیات پرندگان مهاجر است و در سال گذشته نیز استان اردبیل میزبان بیش از 15 هزار بال پرنده ی مهاجر آبزی و کنار آبزی بوده است.

قاسم پور افزود: به دلیل تشدید اقدامات حفاظتی و پایش و اقدامات مدیریتی احیاء و ساماندهی که توسط حفاظت محیط زیست استان در سطح تالاب‌ها بویژه تالاب‌های نوار مرزی و مناطق حفاظت شده صورت گرفته است، شاهد رشد چشمگیر مهاجرت پرندگان هستیم و امیدواریم با اجرای طرح مدیریت جامع تالاب در تعدادی از تالاب‌های مهم استان، در سال‌های آتی شاهد افزایش شمار پرندگان مهاجر به عنوان یکی از موهبت‌های طبیعی خداوند در استان باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گونه هایی مانند انواع غاز (غاز خاکستری، غاز پیشانی‌سفید کوچک و بزرگ و … )، قو، خوتکا، اردک سرسبز، اردک سرحنایی، اردک ارده‌ای، کفچه‌نوک، باکلان کوچک و بزرگ، پاشلک، کشیم، چنگر، دُرنا، انواع آبچلیک‌ها و حواصیل‌ها را از جمله پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی استان عنوان کرد.

قاسم پور گفت: مهاجرت پرندگان در حفظ بقای حیوان، ثبات اکولوژیک زیستگاه‌ها و تنوع زیستی مناطق دارای نقش حیاتی بوده و علاوه بر این دارای ارزش گردشگری طبیعی (اکوتوریسم) نیز است و به همین دلیل روز جهانی پرندگان مهاجر فرصتی برای ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا