داروهای بتابلوکر پس از حمله قلبی هیچ مزیتی ندارند

بتا بلاکرها به طور طبیعی برای افراد پس از حمله قلبی تجویز می شوند، اما یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد: برای افرادی که عوارض قلبی را تجربه نکرده اند، مصرف بتا بلوکرها برای بیش از یک سال پس از آن حمله قلبی، نتایج قلبی عروقی را بهبود نمی بخشد.

به گزارش سیناپرس، بتا بلوکرها که بیش از ۵۰ سال است که وجود دارند، ترشح هورمون استرس اپی نفرین (آدرنالین) را متوقف کرده و باعث می شوند قلب آهسته تر و با نیروی کمتری ضربان داشته باشد و فشار خون را کاهش دهد.

جالب اینجاست که در سال ۲۰۲۲، تقریباً ۳۰ میلیون آمریکایی از بتا بلوکرها استفاده می کردند. این داروها به طور منظم پس از حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد) برای کاهش خطر حملات قلبی بیشتر تجویز می شوند، اما آنها جنبه های منفی دارند. عوارض جانبی رایج بتا بلوکرها شامل احساس سبکی سر، سردی انگشتان دست و پا، خستگی و افزایش وزن است، اما به ندرت ممکن است باعث افسردگی و مشکل در خواب شوند.

به گفته محققان، بسیاری از مطالعات در مورد استفاده از بتابلوکرها پس از حمله قلبی به ۲۵ سال یا بیشتر باز می گردد، بنابراین محققان می خواستند بررسی کنند که آیا استفاده از آنها باید با توجه به تغییر درمان های پزشکی مورد بازنگری قرار گیرد یا خیر. به عنوان مثال، در حال حاضر استفاده از داروهایی که از تشکیل و رشد لخته در رگ های خونی قلب جلوگیری می کنند، به عنوان اولین درمان رایج است.

تام ایوانز (Tom Evans) و رالف استوارت (Ralph Stewart) از مرکز بهداشت اوکلند نیوزلند در یک مقاله نظری درباره این مطالعه می‌ گویند: توصیه‌ها در مورد مدت زمان درمان با مسدود کننده‌های بتا متغیر هستند یا وجود ندارند، زیرا این سؤال به طور خاص در آزمایش‌های بالینی ارزیابی نشده است. اکثر بیماران تا سال‌ها پس از انفارکتوس میوکارد داروهای روزانه مصرف می ‌کنند، زیرا معتقدند این داروها مفید هستند.

شرکت ‌کنندگان در این مطالعه بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ یک حمله قلبی داشتند که نیاز به درمان بیمارستانی داشت، اما هیچ‌کدام از آنها نارسایی قلبی یا اختلال عملکرد سیستولیک بطن چپ (LVSD) نداشتند که یک عارضه جدی حمله قلبی است که باعث می‌ شود محفظه پایینی چپ قلب (بطن) کمتر پمپاژ کند.

محققان با مقایسه افرادی که با بتابلوکرها درمان شده بودند با کسانی این دارو را مصرف نکرده بودند، دریافتند که پس از یک دوره نظارت متوسط چهار سال و نیم، درمان با بتا بلاکرها بیش از یک سال ارتباطی با بهبود نتایج قلبی عروقی ندارد.

به گزارش سیناپرس، محققان می گویند که یافته های این مطالعه باید به بازنگری در استفاده از بتابلوکرها به ویژه با توجه به خطر عوارض جانبی مانند خستگی و افسردگی برای درمان بیماران بدون عارضه پس از حمله قلبی منجر شود.

شرح کامل این مطالعه و نتایج حاصل از آن در مجله تخصصی Heart منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا