چرا با درمان سرطان، قلب آسیب می بیند؟

درمان سرطان یک حوزه پیچیده و چندوجهی از پزشکی است و علیرغم اینکه منجر به نرخ بقای بسیار بیشتر شده است، هنوز هم اثرات منفی بسیاری بر سلامتی وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان اکنون یک گام به حذف یکی از عوارض جانبی جدی نزدیک‌تر شده ‌اند، زیرا پروتئین‌هایی را در خون شناسایی کرده ‌اند که هدف بسیاری از درمان‌های سرطان هستند، اما همچنین مخرج مشترکی هستند که باعث سمیت قلبی می ‌شوند.

سمیت قلبی نوعی آسیب قلبی است که در نتیجه برخی درمان‌ها و داروهای سرطان رخ می ‌دهد. این عارضه ممکن است سال‌ها پس از درمان‌های سرطان ایجاد شود و حتی در بزرگسالانی که در دوران کودکی درمان سرطان داشته ‌اند، ظاهر می شود. این آسیب پمپاژ طبیعی خون را برای قلب دشوارتر کرده و می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. بزرگسالانی که در دوران کودکی تحت درمان سرطان قرار گرفته اند، ۱۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند.

دکتر فلوریان اشمیت (Floriaan Schmidt) پژوهشگر ارشد این مطالعه از مؤسسه علوم قلب و عروق دانشگاه کالج لندن (UCL) گفت: پروتئین‌ های شناسایی‌ شده در مطالعه ما به تسریع توسعه دارو در آینده کمک کرده و به دانشمندان طرحی برای درمان ‌های جدید برای سرطان و بیماری‌های قلبی ارائه می ‌دهند. این موضوع می ‌تواند به پزشکان کمک کند تا نسبت به اثرات داروهایی که طراحی می ‌کنند، اطمینان بیشتری داشته باشند.

تیم تحقیقاتی بین ‌المللی داده‌های بریتانیا را بررسی کرده و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلبی عروقی (CMR)  شرکت کنندگان نفر را ارزیابی کرد. در ادامه دانشمندان توانستند ۳۳ پروتئین موجود در خون را شناسایی کنند که با افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری قلبی از جمله نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط است. آنچه محققان دریافتند این بود که بسیاری از این پروتئین ها نیز هدف داروهای مدرن مورد استفاده برای درمان سرطان بودند.

این کشف راه را برای توسعه داروهای سرطانی که قادر به مبارزه با تومورها بدون تأثیر بر پروتئین های رایج هستند و همچنین درمان های مهارکننده پروتئین برای افرادی که در معرض خطر بالاتر بیماری قلبی هستند، هموار می کند.

به گزارش سیناپرس، سر نیلش سامانی (Sir Nilesh Samani) استاد و مدیر پزشکی بنیاد قلب بریتانیا در این باره گفت: در حالی که پیشرفت ‌هایی در درمان سرطان صورت گرفته، یکی از پیامدهای آن خطر آسیب قلبی ناشی از این داروها بوده است. این تحقیق راه را برای توسعه داروهای ایمن تر و تصفیه شده تر نشان می دهد تا روزی نگرانی در مورد ایجاد مشکلات قلبی پس از درمان سرطان از بین برود.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا