مقاومت در برابر خشکسالی در جنگل ها متفاوت است

به گزارش سیناپرس، یافته ‌های جدید محققان نشان می ‌دهد،اثرات بلندمدت خشکسالی بر جنگل ‌ها ممکن است در گذشته دست کم گرفته شده باشد.

در حال حاضر بسیاری از جنگل های استوایی به دلیل افزایش دما، تغییر الگوی بارندگی و رویداد های شدید آب و هوایی مکرر، دوره های خشکسالی فزاینده ای را تجربه می کنند. در این شرایط تنش های اقلیمی ممکن است به ویژه در جنگل های بارانی آمازون که محل زندگی حدود ۱۶ هزار گونه درختی است، مشهود باشد.

به طور کلی بر اساس آمارهای رسمی مشخص شد که خشکسالی های مکرر در سراسر آمازون  میزان مرگ و میر درختان را در سال های اخیر افزایش داده است،.با این حال، ظرفیت جنگل ها برای مقابله با تنش آبی به دلیل تغییرات آب و هوایی هنوز به خوبی درک نشده است.

طی این مطالعات جدید ،دکتر جولیا تاوارس و همکارانش صفات هیدرولیک گیاهی و  آستانه بقای آن ها در شرایط استرس زا آبی مانند خشکسالی بررسی کرده و به طور خاص ۱۲۹ گونه درخت در ۱۱ بخش مجزای جنگلی در سراسر آمازون را مشاهده کردند که کل الگوی بارندگی منطقه را در بر می گرفت. محققان در ادامه میزان شکست هیدرولیک یا اختلال در سیستم های انتقال آب در گیاهان را ارزیابی کرده و تنوع  قابل توجهی را در بین گونه های مختلف در مواجهه با این شرایط یافتند.

به این ترتیب مشخص شد؛ تغییرات مربوط به بارندگی معمولی در زیستگاه گونه‌ ها  دارای تفاوت های قابل توجهی است و درختان در جنگل‌ های مرطوب مقاومت کمتری در برابر خشکسالی دارند، در حالی که درختان در جنگل ‌های خشک ‌تر به طور قابل توجهی برای خشکسالی آماده هستند.

به گزارش سیناپرس، محققان همچنین دریافتند جنگل ‌هایی که در بازه کلی نزدیک‌ تر به محدودیت‌ های هیدرولیکی خود عمل و  آستانه گیاهان قبل از شکست هیدرولیک در آن ها کمتر است، مرگ و میر بیشتری را در جریان دوره های خشکسالی تجربه می‌ کنند.

نویسندگان این مطالعه پیشنهاد می ‌کنند: جنگل ‌های غرب و جنوب آمازون در بخش‌هایی از پرو و برزیل، ممکن است در برابر تغییرات آب و هوایی آتی آسیب ‌پذیر باشند، زیرا ممکن است آن ها در حال حاضر در محدوده هیدرولیکی خود باشند ولی هیچ تضمینی برای تداوم شرایط فعلی وجود ندارد.

در خاتمه پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که تداوم تغییرات آب و هوایی، جنگل آمازون را طی سال های پیش رو به میزان بیشتری تهدید خواهد کرد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature منتشر شده است.