چرا تقویم مایاها ۸۱۹ روز دارد؟

تقویم مایاها یکی از عجیب ترین تقویم های شناخته شده در جهان باستان است که بر خلاف سایر موارد مشابه، دارای ۸۱۹ روز بوده و این موضوع تاکنون به صورت یک معما باقی مانده بود. به نظر می رسد دلیل این موضوع سرانجام توسط محققان کشف شده است.

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه تولین در لوئیزیانا معمای تقویم ۸۱۹ روزه باستانی که توسط مایاها استفاده می ‌شد را حل کردند.

محققان توانستند با استفاده از یک دوره ۴۵ ساله، چرخه های سیاره ای هر سیاره ای را که ممکن است برای ستاره شناسان باستانی قابل مشاهده بوده، مطابقت دهند.

باید توجه داشت که تقویم‌ های متعددی توسط محققان مورد استفاده قرار می‌ گرفت که در طول مطالعات در مورد تمدن باستانی مایاها کشف شده‌ اند، اما بسیاری از این تقویم ها در دنیای امروز معنی ندارند. یکی از این تقویم ‌ها چندی پیش در متون گلیف – سیستم نوشتاری بومی مایاها – کشف شد و توجه محققان را برانگیخت. متاسفانه اخترشناسان این قوم باستانی هیچ متن یا تعاریفی اضافی برای توضیح نحوه عملکرد این تقویم با سیستم تقویم معمولی خود باقی نگذاشتند. طی این مطالعات جان لیندن و ویکتوریا بریکر، انسان شناسان دانشگاه تولین، رمز و راز شمارش ۸۱۹ روزه مایا، را مورد بررسی قرار داده و به یافته ‌های مهمی دست پیدا کرد.

به گفته پژوهشگران، شمارش ۸۱۹ روزه و حرکات اجرام آسمانی، به ویژه زهره و مریخ، توسط مایاها با استفاده از یک سیستم تقویمی خاص ردیابی شده است. این حرکات به عنوان دوره سینودیک شناخته می شود. این اصطلاح به معنی مدت زمانی است که طول می کشد تا این سیارات به موقعیت اولیه خود نسبت به خورشید که از زمین دیده می شود، بازگردند. در حقیقت چرخه فوق مبنا، پایه و اساس این این تقویم به شمار می رود.

به گزارش سیناپرس، بر اساس تقویم مایاها، ۸۱۹ روز به ۱۳ چرخه تقسیم می شود که هر چرخه ۶۳ روز طول می کشید و هر کدام از این چرخه ها بر اساس یک فاز خاص زهره یا مریخ بودند. چرخه ها نام های خاصی داشتند و به ویژگی ها و صفات مختلفی از خدایان باستانی مایاها مرتبط بودند. به عنوان مثال، در حالی که چرخه دوم به نام خدای جنگ نامگذاری شده و با درگیری و تجاوز همراه است، چرخه سوم به نام خدای ذرت نامگذاری شده و با رشد و باروری همراه است.

این سیستم تقویمی ۸۱۹ روزه که مایاها آن را ابداع کرده و توسعه دادند، نمی ‌تواند با هیچ سیستم تقویمی که ما امروز از آن استفاده می ‌کنیم، سازگار شود.

هنگامی که محققان به این ایده رسیدند که زمان استفاده از شمارش ۸۱۹ روز را برای نشان دادن دوره سینودیک برای تمام سیارات شناخته شده را افزایش دهند، دریافتند که بر اساس این محاسبات، سیارات کاملاً در یک ردیف قرار می گیرند. برای مثال، آنها دریافتند که ضرب ۸۱۹ در ۲۰ برابر است با ۱۶۳۸۰ روز (حدود ۴۵ سال) و ۳۷۸ چرخه دوره سیودیک ۱۳ روزه زحل به ۹۱۴۸۱۹ روز می رسد.

به گزارش سیناپرس، به همین ترتیب، از این فرآیند می توان برای نشان دادن اینکه چه زمانی تمام سیارات شناخته شده در طول ۴۵ سال آینده در آسمان ظاهر می شوند، استفاده کرد. آن ها همچنین خاطرنشان کردند که تعداد روزهای مورد استفاده در این سیستم مضربی از ۲۶۰ است، به این معنی که ۸۱۹ دور از دوره های ۲۰ روزه با Tzolk’in  یا همان تقویم عمومی مایاها، مطابقت دارد.

به گفته محققان، مایاهای باستان به جای تمرکز بر یک یا دو سیاره، یک سیستم تقویمی بزرگ ایجاد کردند که می ‌توانست برای پیش ‌بینی دوره‌های سینود تمام سیارات قابل مشاهده در دنیای آن روز استفاده شود.به گزارش سیناپرس،شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Ancient Mesoamerica منتشر شد.