برنامه ریزی مطالعه جامع ماهی ها در قطب شمال

تیمی از دانشمندان زیست شناس ، جانور شناس و محققان علوم دریایی در سیبری در حال برنامه ریزی برای انجام مطالعات گسترده ماهی های قطب شمال هستند.

به گزارش سیناپرس، قطب شمال یکی از مناطقی است که به طور جدی تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته و این موضوع بر زیستگاه های جانوری و به ویژه شرایط ماهی ها تاثیر دارد. به همین دلیل  دانشمندان دانشگاه فدرال سیبری انجام مطالعات آزمایشگاهی در مقیاس بزرگ را روی ماهیان منطقه قطبی روسیه در شمال منطقه کراسنویارسک آغاز می کنند. گالینا گوباننکو، کارشناس فناوری غذایی دانشگاه سیبری در این رابطه به خبرنگاران گفت:نتایج این مطالعات ممکن است در تولید و تکثیر ماهی های قطب شمال مفید باشد.

باید توجه داشت منطقه کراسنویارسک در قطب شمال از اهمیت تجاری ویژه ای برخوردار است، زیرا در آب های این منطقه گونه هایی مختلف از ماهی های تجاری زندگی می کنند.

وی با بیان این که ماهی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، گفت: باید روی مطالعات مرتبط با ماهی سرمایه ‌گذاری شده و برای این کار باید مطالعات آزمایشگاهی گسترده‌ ای روی ماهی‌ های قطب شمال انجام دهیم.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: دانشمندان مطالعاتی روی چنین ماهی هایی انجام داده اند، اما بیشتر این تحقیقات بر اساس تک نگاری های چند ساله بوده و آخرین مطالعات در سطح آزمایشگاهی بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال پیش انجام شده است.

به گزارش سیناپرس، این دانشمند تاکید کرد: ما باید رویداد های علمی ویژه ای را در این حوزه راه اندازی کنیم که به ما امکان می دهد ویژگی های منحصر به فرد ماهی سفید یا سیسکو قطب شمال را در مقایسه با گونه های مشابه در دریاچه بایکال درک کنیم.

مترجم: مریم عالمی