کسب مرجعیت علمی در گرو افزایش سهم تحقیقات و فناوری از GDP

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، کسب مرجعیت علمی و افزایش سهم تحقیقات و فناوری از GDP کشور لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

دکتر یونس پناهی به ترسیم نقشه‌راه تحقیقات سلامت جهت نیل به مرجعیت علمی اشاره کرد و اظهار داشت: ابتدا استفاده از تحقیقات نافع و فناورهای همگرا و به دنبال آن توجه به بار بیماری‌ها و افزایش شاخص‌های سلامت در جامعه و سپس مرجع شدن در حل مسائل سلامت جامعه در منطقه و جهان فرازهای اصلی این مسیر به شمار می‌رود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همینطور مرجعیت علمی را از دو جنبه ملزومات و اجزای آن مورد بررسی قرار داد و تشریح کرد: ملزومات مرجعیت علمی هفت عنصر اصلی دارد. اولین عنصر سیاستگذاری است که باید روندهای علم و فناوری را به صورت مستمر پیگیری و روندها آینده‌نگاری شوند. طراحی نقشه‌راه برای ساختارهای علمی با ایجاد همگرایی در سطح ملی برای تغییر نگرش‌ها در بحث مرجعیت علمی و ارائه یک ذهنیت صحیح بسیار حایز اهمیت است.

پناهی دستاورد کسب مرجعیت علمی را افزایش سهم تحقیقات و فناوری از GDP دانست و یادآور شد: لازمه این امر توزیع منابع مالی مبتنی بر ماموریت‌های واگذار شده به دانشگاه های علوم پزشکی است حتی لازم است مراکز تحقیقاتی بین رشته‌ای بر اساس این ماموریت ها که همه بر اساس تهدیدات شناسایی شده حوزه سلامت کشور هستند تاسیس شود.

تدوین استراتژی در سطوح مختلف

وی عنوان کرد: به تدوین استراتژی هایی در سطح کلان و میانی برای رونق و ایجاد انگیزه جامعه علمی کشور برای همراهی با این هدف مهم تاکید کرد و اظهار داشت: توسعه یک سیستم رقابتی سالم، ایجاد ساز و کارهایی با فناوری‌های چندگانه و تقویت فرهنگ کار تیمی و توانمندسازی افراد در سطوح بین المللی می‌تواند در این راه کارساز باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه توجه به ساختارها، الزام دیگر مرجعیت علمی است، یادآور شد: انتظار می‌رود برای رسیدن به مرجعیت علمی باید فراساختارهایی جهت تقویت و تمرکز بر اولویت‌های ملی طراحی شود و میان فعالیت ساختارهای علمی و فناوری با نقشه ملی مطابقت ایجاد شود.

تدوین فرآیندهای ضروری در مسیر دستیابی به مرجعیت علمی

وی با تاکید بر اینکه تا فرآیندهای ضروری در این مسیر تدوین و آماده نشود دستیابی به مرجعیت علمی نیز آسان نخواهد بود افزود: طراحی فرآیندهای تعیین وضعیت سیستم سلامت یکپارچه، فرآیند پایش مستمر مشاهدات کلان (macro observation) از سیستم یکپارچه سلامت، فرایند ارتباطات جهانی و مدیریت دانش و فرآیندهای به‌کارگیری دانش از نکات قابل توجه در این زمینه است. همچنین ضروری است بانک داده ملی جهت اصلاح و نوآوری در سیستم یکپارچه طراحی شود.

پناهی تصریح کرد: متعهد شدن به انجام فعالیت های مستمر با بالاترین کیفیت ممکن و تمرکز بر شناسایی چالش‌ها و رفع آنها از الزامات محتوایی مرجعیت علمی است و از سوی دیگر در این راه به شاخص‌های پاسخگو مبتنی بر بهره‌وری تحقیقات و فناوری به جای شاخص‌های کمی نیازمند هستیم ضمن اینکه بدون تردید باید سوالات و مسائل جامعه در این شاخص‌ها در نظر گرفته شود.

تعاملات‌بین المللی راهی برای دستیابی به مرجعیت علمی

وی با تاکید بر اینکه مرجعیت علمی بدون ارتباطات و تعاملات علمی امکانپذیر نیست، عنوان کرد: تقویت فعالیت‌های تیمی و چند رشته‌ای بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و کلان مناطق با تمرکز ویژه به ماموریت‌های واگذار شده برای حل نیازهای کشور و تقویت ارتباطات بین‌المللی در کنار تقویت مجلات علمی بین المللی در داخل کشور می‌تواند پایه‌ای برای گسترش تعاملات علمی باشد.

وی با بیان اینکه مطالعات بسیاری در منابع بین‌المللی و داخلی در خصوص اجزای مرجعیت علمی انجام شد، بیان کرد: تولید علم و دانش طبق برنامه‌های متنوع جهت تشویق و جذب نخبگان و استفاده هر چه بیشتر از زیرساخت‌ها، ترجمان دانش و کاربست آن و تقویت ارتباط با صنعت، تولید و به کارگیری تکنولوژی، دیپلماسی علمی از طریق طراحی پروژه با سازمان‌های بین‌المللی برای حمایت از کشورهای منطقه و استفاده از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور و در نهایت بهبود اقتصاد دانش بنیان مجموعه این اجزا را شامل می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا