نماینده شیراز پاسخ داد؛
موضوع تخریب بافت اطراف شاهچراغ به کجا رسید؟

خبر تخریب بخشی از بافت و خانه های تاریخی اطراف حرم شاهچراغ نه تنها در شیراز، بلکه در میان علاقه مندان فرهنگی سراسر کشور، واکنش برانگیز بود.

به گزارش سیناپرس، در سال 89 طرح توسعه حرم شاهچراغ که حدود 67 هکتار از فضای اطراف را در بر می گرفت، خیلی زود به تصویب مقامات ارشد رسید و اجرایی نیز شد، اما اعتراضات محلی و مغایرت پروژه با طرح کلی و جامع شهر شیراز در نهایت باعث توقف آن شد.

مخالفان معتقد بودند که برخی انگیزه های سودجویانه تجاری پشت این ساخت و سازهاست و در مقابل موافقان، اظهار داشتند، بهسازی بافت اطراف حرم باعث نوسازی و نوزایی می شود. سال 97 این دو طیف شکایت هایی را نیز در قوه قضائیه مطرح کردند.

در دولت سیزدهم اما بار دیگر این مباحث مطرح و بر روی میز تصمیم گیری قرار گرفت. پس از آنکه امام جمعه شهر شیراز از لزوم تغییر در بافت اطراف حرم سخن گفت، شهردار این شهر نیز به نوعی موافقت تلویحی خود را با این طرح اعلام کرد.

در نهایت دولت محلی نتوانست به جمع بندی برسد و هیات دولت مصوب کرد که 200 خانه تاریخی اطراف حرم از فهرست میراث فرهنگی خارج شود، این مصوبه به این معنا بود که تخریب و تبدیل این خانه ها به هتل، زائرسرا، مجتمع تجاری و نظایر آن، بلامانع است.

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در واکنش به دعواهای صورت گرفته در این زمینه گفت: «ما مسائل مختلفی داریم که باید دور هم بنشینیم با کارشناسی آنها را حل کنیم. یکی می‌گوید این می‌خواهد فلان‌جا را خراب کند، از آن طرف، یک نفر دیگر می‌گوید اینجا تاریخی نیست و خانه معمولی است. حرف‌های مختلفی داریم و باید بنشینیم در خانواده گردشگری با هم بحث کنیم و مسائل‌مان را حل کنیم. درباره بافت تاریخی شیراز هم فعلا بحث‌های کارشناسی مطرح است».

هر چند وی معتقد بود که این مسائل باید در «خانواده گردشگری» حل و فصل شود، اما ظاهراً اعضای به گفته ضرغامی، این خانواده چندان در این خصوص تفاهم نداشتند، تا جایی که عده ای از فعالان فرهنگی و شهروندان شیرازی، کارزارهای آنلاینی را به راه انداختند تا به هر قیمتی شده جلوی این پروژه را بگیرند.

در جریان این کارزارها برخی اسامی از منصوبین و مسوولین سابق و فعلی نیز به عنوان افراد ذینفع در این پروژه تجاری مطرح شد. در نهایت صدها فرهیخته و فعال فرهنگی در نامه ای از ابراهیم رئیسی خواستند که جلوی این طرح را بگیرد، در مقابل 8 نفر از مقامات محلی نیز در نامه ای دیگر از رئیس جمهور خواستند که با این طرح موافقت کند. این کشمکش ها هنوز نیز در جریان است و معلوم نیست که در نهایت کدام طیف موفق خواهد شد تا حرف خود را به کرسی بنشاند.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز درمجلس شورای اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز درباره این موضوع به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: واقعیت این است که علیرغم تمام مباحث رسانه ای مطروحه و اظهار نظرهای مختلف، هنوز در این خصوص هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است. دولت در خصوص تغییرات در بافت اطراف حرم مصوبه ای صادر کرد، در این مصوبه، به شورای توسعه استان تفویض اختیار شد تا بنا بر مصالح استانی تصمیم گیری کند، در این بین شورای معماری و شهرسازی نیز نقطه نظرات خود را داشت و رفت و برگشت های کارشناسی صورت گرفت.

وی در ادامه افزود: متاسفانه عده ای در کشور علاقه مند هستند که به اصطلاح از کاهی کوه بسازند. بعضاً افراد خارج از استان و ناآشنا به اصل موضوع و برخی جریانات سیاسی، مساله مرتبط با معماری و بافت شهری را به یک مساله حاشیه مند بدل ساختند که البته صحیح نبود. برخی اینگونه القاء کردند که انگار قرار است در کل 360 هکتار فضای باغ اطراف، ساخت و ساز صورت گیرد، در حالی که اصلاً اینگونه نیست و در صورت اجماع و رسیدن بحث های کارشناسی به تصمیم، بحث این است که در یک الی دو هکتار فضای بین حرمین، تغییراتی رخ دهد.

گزارش:هیرش سعیدیان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا