محققان پاسخ دادند؛
راه های تصمیم گیری آسان تر چیست؟

زندگی روزمره ما مملو از تصمیمات به اصطلاح بی اهمیت است و ما پیوسته هر روز با دو راهی این تصمیمات روبرو می شویم. مردم معمولاً برای فکر کردن به تصمیمات کم اهمیت احساس حماقت می کنند، اما تحقیقات نشان داده است که دلایل منطقی برای این احساس وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، درک اینکه چرا با تصمیم‌های کوچک‌تر احساس استرس می ‌کنید می ‌تواند به شما کمک کند تا در مورد آن چه کاری انجام دهید.

در این رابطه، یانیو هانوچ (Yaniv Hanoch) استاد علوم تصمیم گیری از دانشگاه ساوتهمپتون می گوید: اولاً، گاهی اوقات تعداد زیاد گزینه ها ما را تحت تأثیر قرار می دهد، زیرا مقایسه گزینه ها برایمان دشوار است. محققان اقتصاد مدت‌ها از این ایده دفاع می ‌کردند که بهتر است انتخاب‌های بیشتری داشته باشیم، اما در سال ۲۰۰۰، روانشناسان آمریکایی شینا آیینگار و مارک لیپر این ایده را به چالش کشیدند.  

در یکی از مطالعات، محققان یک آزمایش تست مربا برپا کردند. زمانی که گزینه های کمتری به شرکت کنندگان داده شد، مصرف کنندگان بسیار بیشتری مربا خریدند. جالب اینجاست که تقریباً ۳۰ درصد از مشتریان زمانی که غرفه دارای ۶ طعم بود، مربا می ‌خریدند، اما تنها ۳ درصد از مشتریان در حالی که ۲۴ طعم وجود داشت، مربا می‌ خریدند.

با تکیه بر این یافته‌ها، روان‌شناس آمریکایی، بری شوارتز (Barry Schwartz) استدلال می‌ کند که انتخاب‌های فراوان می ‌تواند باعث اضطراب افراد شود. او می افزاید: مردم اغلب فاقد تخصص هستند یا معتقدند که فاقد تخصص برای ارزیابی صحیح گزینه های خود هستند. درست مثل زمانی که یکی از دوستان پیشنهاد می‌ کند برای غذا بیرون بروید و شما گرسنه هستید، اما یک هدف مبهم برای شروع به پس‌انداز کردن پولتان دارید.

به گزارش سیناپرس، برخی از تصمیماتی که ما آنها را بی اهمیت می نامیم ممکن است در واقع دارای ریسک های عاطفی بالایی باشند. به عنوان مثال، تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی برای قرار ملاقات بپوشید. در حالی که هر عامل برای ایجاد استرس کافی است، وقتی همه عوامل با هم ترکیب شوند، اضطراب در مورد تصمیم تقویت می شود.

خط دیگری از تحقیقات بر ارتباط بین استراتژی های تصمیم گیری افراد و رفاه متمرکز شده است. محققان دو استراتژی اصلی تصمیم گیری را شناسایی کرده اند: اقدام حداکثری و رضایت بخش.

به حداکثر رساندن و رضایت بخشی با ویژگی های شخصیتی مرتبط هستند. افرادی که تمایل به تلاش حداکثری دارند و دیگرانی که بیشتر رضایت بخشی برایشان اهمیت دارد.

به گفته محققان حداکثری ها در مقایسه با گروه رضایت بخشی، احتمال بیشتری داشت که پشیمانی پس از تصمیم گیری را تجربه کنند. یک توضیح این موضوع این است که ماکسیمایزرها همیشه در فکر این هستند که چه کاری می توانستند انجام دهند و چگونه می توانستند تصمیم بهتری بگیرند.

به گزارش سیناپرس، وقتی نوبت به تصمیم گیری های روزانه می رسد، کاهش تعداد گزینه ها می تواند به سهولت این روند کمک کند. استیو جابز یکی از بنیانگذاران اپل به دلیل پوشیدن لباس های مشابه و ساده مشهور بود فرآیند تصمیم گیری را ساده کرده بود. کاهش انتخاب‌ها، ایجاد عادات خوب و منعطف بودن در برابر اصطلاح، می‌ تواند به ما کمک کند تا با تصمیم ‌های روزانه خود بهتر و آسان تر روبرو شویم.

مترجم: سامیه خسروی زاده

منبع: sciencealert

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا