اخذ وام گردشگری مسیری با سرگیجه و سردرگمی؛
چرا هتل های ارزان امسال خالی ماندند؟

ایرانی ها همیشه سفر دوست بوده اند و امسال نیز باتمام سختی ها این سخن نیز ثابت شد، تا جایی که به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، بیش از 40 میلیون نفر تنها در ایام نوروز امسال در جاده های کشور تردد کردند، هر چند نمی توان همه این مسافرت ها را به پای سفرهای نوروزی گذاشت و حجم عظیمی از کارگران در شهرهای بزرگ از این فرصت برای بازدید خانواده هایشان استفاده کردند، اما علی رغم شرایط اقتصادی مانند هر سال تعداد زیادی از هموطنان به مسافرت رفتند.

به گزارش سیناپرس، از زمانی که باقر خان قفقازی اولین هتل ایران به عنوان گراند هتل را در لاله زار بنا نهاد، مساله اسکان گردشگران و هتل داری نیز به یکی از مباحث محوری در صنعت گردشگری کشور تبدیل شد.

هر چند با توجه به تورم فزاینده، جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتل داران کشور اعلام کرد : در70 درصد استان ها اقامت در هتل ها کمتر از سال قبل بود. بیشترین کاهش نیز مربوط به استان های قم و مرکزی بود که 50 درصد از سال قبل مسافر کمتری داشتند.

در این بین اما حرمت الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به آمار جالب توجهی اشاره کرد، وی گفت: در ایام سفرهای نوروزی امسال یک اتفاق قابل تامل روی داد، به گونه‌ای که ظرفیت هتل های گران قیمت 4 و 5 ستاره خیلی زود پر شد، اما هتل های ارزان تر خالی ماندند. صاحب نظران اقتصادی دلیل این امر را افزایش شکاف طبقاتی و ناتوانی طبقه کم درآمد و متوسط در تامین هزینه های اسکان حتی در هتل ها و مسافرخانه های ارزان برآورد کردند. در مقابل درصد کوچکی از طبقه متمول جامعه توانمندی مالی بالاتری پیدا کرده اند.

این مساله تا به حدی بحرانی شد که در جریان سفرهای نوروزی برخی هتل داران در کیش و قشم از مقامات درخواست کردند تا از ورود خودروهای ارزان قیمت مانند پراید و 405 به جزیره جلوگیری کنند، زیرا به زعم آنها، این قشر از مردم توان اقامت در هتل را نداشتند و چادر خوابی و اقامت کنار خیابان را ترجیح می دادند.

محمد صالح جوکار عضو هیات رئیسه فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع به خبرگزاری سیناپرس گفت: می توان با توجه به جمیع جهات اینگونه بیان کرد که گردشگری در کشور ما در شکل مدرن آن یک صنعت نوپا محسوب می شود. ولی در دهه حاضر بسیاری از کشورها در واقع محور اصلی اقتصادشان را بر پایه گردشگری بنا کرده اند؛ یعنی به جای نفت یا صنعت، درآمد اصلی کشور از طریق گردشگری حاصل می شود و سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی برخی کشورها 38 درصد است، اما این عدد در کشور ما حدود 3 تا 4 درصد است.

وی افزود: فعالان صنعت گردشگری در کشور ما برای توسعه این صنعت به انواع مختلفی از حمایت های مالی، قانون گذاری و دولتی نیاز دارند که این حمایت از حوزه صدور مجوز تا تسهیلات بانکی را باید شامل شود.

 جوکار عنوان کرد: زیرساخت و مخصوصاً اسکان نیز بسیار حیاتی است.بنابراین اگر در زمینه اسکان مسافر سرمایه گذاری هوشمندانه صورت نگیرد، شاید نتوانیم این صنعت را متانسب با توانمندی های کشور بالفعل کنیم. مسافر از لحظه ای که از خانه حرکت می کند تا زمانی که باز می گردد، سوژه اقتصادی صنعت گردشگری محسوب می شود و تمام نیازهای او موضوعی راهبردی در این صنعت است. متاسفانه یکی از این مشکلات، موضوع چرخش پولی و نظام مالی و تامین سرمایه در گردش و ساخت برای فعالان این صنعت است، اخذ وام برای صنعت گردشگری گاهاً به یک سردرگمی و سرگیجه محض برای وام گیرنده بدل می شود.

جوکار در ادامه گفت: برای اخذ تسهیلات متقاضی باید مساله را در کمیسیون مربوطه در استان مطرح کند و تا این درخواست به بانک عامل برسد، مسیری بسیار پر پیچ و خم را طی می کند،بنابراین اگر بتوان این موانع دست و پاگیر را رفع کرد، می توان امیدوار بود که در این زمینه اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد.

وی در ادامه گفت: امیدواریم با اهتمام بیشتر مسئولین زمینه ای فراهم شود که طبقات کمتر برخوردار نیز بتوانند با مکانیزم های حمایتی، گردشگری داخلی با کیفیتی را تجربه کنند که ایجاد اقامتگاه های اقتصادی و تسهیلات مسافرتی از جمله این ابزارهای کمک کننده خواهد بود.

گزارش:هیرش سعیدیان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا