آلودگی صوتی پروانه‌های کشتی با پوشش نانویی کاهش می‌یابد

پوشش‌های نانویی قرار است روی پروانه‌های ۲۵ کشتی اقیانوس نورد نروژی نصب شود که علاوه بر کاهش مصرف سوخت، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی صوتی را کاهش می‌دهد.

شرکت نروژی استولت تانکرز (Stolt Tankers) سازنده تانکرهای شیمیایی که از زیرمجموعه‌های شرکت استولت-نیلسن است با شرکت کانادایی نوآوری و فناوری گرافیتی (GIT) توافق نامه همکاری ۲ ساله امضا کرد.

براساس این قرارداد، شرکت استولت تانکرز در طول سال ۲۰۲۳ از پوشش دریایی مبتنی بر گرافن خود موسوم به XGIT-Prop Git روی پروانه‌های ۲۵ کشتی استفاده می‌کند.

XGIT-Prop Git یک روکش پروانه مبتنی بر گرافن است که برای آزاد کردن رسوبات رشد کرده روی پروانه‌های کشتی و کاهش تعداد دفعات پولیش یا تمیز کردن پروانه طراحی شده است. همچنین بازدهی پیش راننده پروانه را حفظ می کند و آسیب ناشی از کاویتاسیون را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث کاهش انتشار سر و صدا می‌شود.

خوزه گونزالس سلیس از مدیران شرکت استولت تانکرز گفت: این همکاری نشان دهنده تمرکز مداوم ما روی کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن است. ما پروژه‌های بلندپروازانه‌ای داریم و پوشش های پروانه شرکت کانادایی نوآوری و فناوری گرافیتی را به عنوان روشی ساده برای به کاهش مصرف سوخت و به حداقل رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌بینیم.

وی افزود: صنعت حمل و نقل برای کمک به تغییر و تأثیر مثبت در اقیانوس‌ها به شرکت‌هایی نوآور مانند شرکت کانادایی نوآوری و فناوری گرافیتی نیاز دارد. توافق ما با این شرکت به این معنی است که ما می‌توانیم از اقیانوس‌ها محافظت کنیم بدون اینکه کارآیی عملیاتی را به خطر بیاندازیم.

این مدیر ارشد شرکت نروژی یادآور شد: این فناوری می‌تواند پیشرفت چشمگیر در بازدهی سوخت ایجاد کرده و در عین حال اطمینان از حفظ اقیانوس‌ها سالم و پر جنب و جوش را به وجود آورد.

براساس گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در آوریل ۲۰۲۲، شرکت استولت تانکرز آزمایشی روی روکش پروانه گرافن شرکت کانادایی نوآوری و فناوری گرافیتی GIT را به پایان رساند. این شرکت به کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت اشاره کرد و متعاقباً این پوشش را به پنج کشتی دیگر اعمال کرد.

پیش‌بینی می‌شود این پوشش باعث کاهش تأثیر سوخت و انتشار سر و صدا از کشتی‌های شرکت شود و به کاهش تأثیر زندگی موجودات در زیر آب کمک کند در حالی که باعث بازدهی سوخت بهبود یافته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا