راه‌حل مهاجرت مغزها، کاهش دغدغه نخبگان و اساتید است

معاون آموزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، راه حل مهاجرت مغزها را کاهش دغدغه نخبگان و اساتید دانست و گفت: راه حل عملی مهاجرت نخبگان تهیه مسکن برای آنان و کاهش دغدغه های مالی آنها است.

دکتر علی شمس الدینی معاون آموزشی دانشکده علوم انسانی در نشست جمعی از اعضای هیات علمی جوان دانشکده علوم انسانی با دکتر دانشجو رییس دانشگاه تربیت مدرس، راه حل مهاجرت مغزها را کاهش دغدغه نخبگان و اساتید دانست و گفت: راه حل عملی مهاجرت نخبگان تهیه مسکن برای آنان و کاهش دغدغه های مالی آنان است که بحمدالله با تلاش های ریاست دانشگاه، این امر در حال محقق شدن است.

در ادامه دکتر دانشجو در سخنانی اظهار داشت: در جلسه هیات امنای دانشگاه که سال گذشته با حضور ریاست جمهوری برگزار شد،‌ بحث مسکن اساتید جوان و اساتید خانه اولی از سوی ما مطرح کردید که دکتر رییسی در آن نشست بر لزوم تامین مسکن برای تمامی اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه تاکید کردند که در این راستا طی صحبت ها و مذاکرات صورت گرفته با شهرداری تهران در ۲ اسفند ۱۴۰۱ تفاهم نامه ای برای ساخت ۵۰۰۰ واحد مسکونی برای دانشگاهیان تربیت مدرس با شهردای تهران منعقد شدکه همزمان با این تفاهم نامه، تفاهم نامه شهرداری تهران با سازمان اوقاف نیز برای ساخت ۶۵۰۰۰ واحد مسکونی به امضا رسید که این ۵۰۰۰ واحد مسکونی دانشگاه، بخشی از همان  ۶۵ هزار واحد مسکونی می باشد.

وی افزود: در این خصوص شرکت مهندسان مشاور آورث، بحث معماری و طرح اولیه را بر عهده گرفت و پس از بیان طرح اولیه و اصلاحات لازم در نشست هیات رییسه دانشگاه،‌ طرح اصلاح شده در نشست دیروز با حضور شهردار تهران مطرح گردید که مقرر شد از ۵۰۰۰ واحد مقرر شده، ۸ بلوک ۲۱ طبقه با حدود ۳ هزار و ۵۰ واحد مسکونی ساخته شود و مابقی به صورت خدمات رفاهی شامل مدرسه، ‌مسجد، ‌امکانات رفاهی و بهداشتی ساخته شود.

رییس دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: این طرح با جدیت از سوی شهرداری و دانشگاه جلو می رود و قطعا صبوری و حمایت همه دانشگاهیان را می طلبد.

دکتر دانشجو با اشاره به اینکه دشمنان همواره به دنبال ناامید کردن مردم و نخبگان هستند یادآور شد: اگر این پروژه با موفقیت به مرحله کلنگ زنی برسد همه دانشگاه ها با الگوگیری از دانشگاه تربیت مدرس  طرح های مشابه را اجرا خواهند کرد و این امر سبب ناراحتی و خشم دشمنان جمهوری اسلامی خواهد شد زیر آنان می خواهند بذر یأس و ناامیدی را در دل همه مردم ایران و به ویژه نخبگان بکارند و ما باید سعی کنیم خدای ناکرده حرف و عمل ما با حرف و عمل دشمنان یکی نشود و با صبر و حوصله و پشتکار همواره پرتلاش و امیدوار باشیم.

وی افزود: ان شاءالله با رفع برخی از موانع طی چند ماه آینده کلنگ ساخت این پروژه با حضور شهردار تهران و معاونان ایشان به زمین خواهد خورد و با توجه به تجربه اینجانب،‌ حدود ۴ تا ۵ سال بهره برداری از پروژه به طول خواهد انجامید.

دکتر دانشجو با بیان اینکه این پروژه مربوط به شخص و یا جریان خاصی نیست و متعلق به همه خانواده دانشگاه تربیت مدرس است، ساخت این پروژه را طرحی بلند مدت برای خانه دار شدن دانشگاهیان عنوان کرد و گفت: در میان مدت و کوتاه مدت با دادن کمک هزینه رهن منزل و خانه های سازمانی سعی در رفع مشکل مسکن اعضای هیات علمی دانشگاه به ویژه اساتید جوان داریم. همچنین با توجه به مصوبه ابلاغ شده از سوی وزیر علوم مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بابت پژوهانه به هر عضو هیات علمی جوان داده میشود که هر ۱۲۴ عضو هیات علمی جوان دانشگاه از آن بهره مند خواهند شد.

دکتر دانشجو افزود: طی ۵ سال اخیر ۱۲۴ نفر از اعضای هیات علمی جوان جذب دانشگاه تربیت مدرس شدند و مهاجرت اعضای هیات علمی ما بسیار کمتر از این عدد بوده است و قطعا اعضای هیات علمی جذب شده بسیار توانمند تر و نخبه تر از اساتیدی هستند که مهاجرت کرده اند و برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه که مهاجرت کرده اند به دلیل رکود علمی و نداشتن مقالات و فعالیت های پژوهشی امکان اخراج از دانشگاه را نیز داشته اند. بنابراین ایجاد یأس و ناامیدی و بزرگ جلوه دادن مهاجرت مغزها، نقشه دشمنان برای ناامید کردن ماست.

وی با اشاره به عدم تندروی و کندروی در امور گفت: در اعتراضات ماه های گذشته تنها ۶ عضو هیات علمی دانشگاه با دانشجویان معترض همراهی و همدردی کردند و علت این امر این است که اعضای هیات علمی شدن و منزلت دانشگاه را می شناسند و می دانند که نباید مسائل مختلف و مشکلات مالی و … را با یکدیگر درآمیخت و جایگاه دانشگاه تبیین علت های مخالفت و اعتراض دانشجویان است و در این مسیر نظام با دانشجویان با رأفت و صبوری برخورد کرد زیرا اساس و پایه نظام جمهوری اسلامی دموکراسی و مردم سالاری است.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی نظامی مدیر و مدبر است و با وجود تحریم های فلج کننده توانسته است توفیقات خوبی را کسب کند و همه ما باید در این مسیر دشوار با همدلی و صبوری در مسیر آرمان های شهدا و نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برداریم.

رییس دانشگاه تربیت مدرس در پایان به اعضای هیات علمی جوان توصیه کرد: برای کار علمی خود ارزش قائل شوید و برای دانشجویان خود وقت بگذارید و سر وقت در کلاس ها حاضر شوید . مطالب درسی خود را به روز کنید و در تحقیقات خود به نیازهای جامعه نیز توجه نمایید .

دکتر دانشجو تصریح کرد: من سال های زیادی هم در دانشگاه تربیت مدرس و هم سایر نهادها و سازمان ها به عنوان مسئول خدمت کرده ام و در حال حاضر در جایگاه ریاست دانشگاه تربیت مدرس با عشق و علاقه و دل و جان برای خدمت به دانشگاهیان تلاش میکنم و این امر برای من افتخاری بزرگ است زیرا بسیاری از اعضای هیات علمی،‌ کارمندان و دانشجویان ما نمونه هستند و ما باید قدر نخبگان دانشگاهی را بدانیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، در ادامه اعضای هیات علمی حاضر در جلسه به بیان نظرات و دیدگاه های خود و تقدیر و تشکر از رییس دانشگاه به دلیل اقدامات مثبت صورت گرفته برای تامین مسکن اعضای هیات علمی پرداختند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا