چین بناهای تاریخی پاکستان را مرمت می کند

مقامات دولتی چین روز جمعه گزارش دادند که چین و پاکستان برای حفظ و مرمت آثار تاریخی و هنری بر پایه آخرین فناوری های موجود در این حوزه با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

به گزارش سیناپرس، برای قرن ها، معماران و صنعتگران در پاکستان آثار هنری زیبایی را از جنس سنگ ساخته اند. با این حال، با گذشت زمان و تغییر ذائقه، برای حفظ این میراث فرهنگی ارزشمند، پاکستان باید از تلاش های موفقیت آمیز چین برای حفظ هنرهای باستانی خود کمک بیشتری بگیرد.

دکتر محمود الحسن، یکی از مقامات ارشد بخش باستان شناسی و موزه های اسلام آباد در این رابطه گفت: با مطالعه چگونگی حفظ موفقیت چین، هنر باستانی گاندارا و به کارگیری روش های مشابه در صنایع سنگی ما، پاکستان می تواند اطمینان حاصل کند که این آثار زیبا برای مدت طولانی نگهداری می شوند.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که ‌پاکستان دارای میراث فرهنگی غنی، به ویژه در قالب هنر است، افزود: متاسفانه به دلیل کمبود منابع و زیرساخت ها، حفظ این هنر باستانی برای صنعتگران پاکستانی دشوار است. به منظور حفظ بهتر این سرمایه گرانبهای فرهنگی، پاکستان باید به چین به عنوان یک منبع راهنمایی و الهام نگاه کند.

وی همچنین بیان کرد: چین سابقه طولانی در حفظ هنرها و صنایع دستی سنتی با استفاده از فناوری و تکنیک های مدرن دارد. صنعتگران پاکستانی با یادگیری از الگوهای موفق چین می توانند اطمینان حاصل کنند که میراث فرهنگی منحصر به فرد کشورشان برای نسل های آینده حفظ می شود.

به گزارش سیناپرس، پاکستان به میراث فرهنگی غنی خود افتخار می کند و روابط پاکستان و چین رابطه‌ ای است که آزمون زمان را پس داده است.

وی همچنین گفت: تعداد زیادی از مجسمه ‌های بودایی و کتیبه ‌های نوشته شده به خط باستانی خاروشتی که از مکان‌ های بودایی راه‌ های ابریشم باستانی به دست آمده، اکنون در موزه ملی چین نگهداری می‌ شوند، به همین ترتیب کتیبه ‌های چینی و کنده ‌کاری‌های سنگی که هنر بودایی به سبک چینی را نشان می‌ دهنددر پاکستان کشف شده اند.ن ها نمونه های بارز روابط فرهنگی هستند که در طول هزاره ها گسترش یافته اند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: dailytimes

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا