یافته های جدید محققان آمریکایی؛
شناسایی هدف جدیدی برای درمان سرطان تخمدان

محققان دانشگاه کلرادو بولدر، نقش حیاتی یک پروتئین را در کمک به بقا و رشد تومورهای پستان و تخمدان کشف کردند. یافته های تحقیقاتی نشان داد:سرکوب این پروتئین، سلول‌ های سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلول ‌های طبیعی از بین می برد.

به گزارش سیناپرس، این یافته ‌ها، یک هدف جدید و امیدوارکننده را برای درمان سرطان، به ویژه سرطان پستان و تخمدان که ناشی از جهش ‌های ژنتیکی خاصی هستند، ارائه می دهد. همچنین، این تحقیقات می ‌توانند منجر به ایجاد درمان‌ های جدیدی شود که عوارض جانبی کمتری دارند و به مبارزه با سرطان‌ هایی که نسبت به درمان ‌های موجود مقاوم شده ‌اند، کمک کنند.

سرطان پستان و سرطان تخمدان، سالانه به ترتیب حدود 250 هزار و 20 هزار زن در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهند. تقریبا 80 درصد از زنان مبتلا به شایع ترین نوع سرطان تخمدان، به درمان مقاوم شده اند.

تحقیقات اخیر، اغلب بر آنچه با عنوان پاسخ آسیب DNA شناخته می ‌شود، متمرکز است؛ پژوهشگران توضیح داده اند: DNA ما دائماً از خورشید، مواد شیمیایی که تنفس می کنیم و فرآیندهایی که درون بدن ما رخ می دهند، آسیب می بیند. پاسخ آسیب DNA شامل فعال شدن فرایند های سلولی بیشماری است که آسیب های DNAرا ترمیم و یکپارچگی ژنومی را حفظ می کند.

هنگامی که مکانیسم های ترمیم معیوب هستند، مثل وقتی که افراد یک کپی جهش یافته از ژن BRCA1 یا BRCA2 را به ارث می برند، برخی از سلول ها به اشتباه می افتند و جهش ها تکرار می شوند؛ این امر، به طور بالقوه منجر به رشد سلولی کنترل نشده یا سرطان می شود.

حدود نیمی از سرطان‌ های تخمدان و یک چهارم سرطان ‌های پستان، فاقد یک مکانیسم کلیدی ترمیم DNA، به نام نوترکیبی همولوگ (HR) هستند و در نتیجه مجبورند بر یک مسیر پشتیبان به نام MMEJ (پیوستن انتهایی با واسطه میکروهمولوژی) که کمتر قابل اعتماد است، تکیه کنند.

دانشمندان دریافتند:یک پروتئین به نام APE2 نقشی اساسی در ترمیم DNA شکسته در سلول های سرطانی ایفا می کند. هنگامی که آنها به طور ژنتیکی این پروتئین را سرکوب کردند، پاسخ آسیب DNA از بین رفت و سلول های سرطانی مغلوب شدند. به گزارش سیناپرس، بدون اینکه به سلول ‌های طبیعی که از نوترکیبی همولوگ (HR) برای ترمیم DNA خود استفاده می کردند و احتیاجی به APE2 نداشتند، آسیبی برسد.

محققان اظهار داشتند: یافته های ما نشان داده اند که سرکوب APE2، بدون تأثیر بر بافت ‌های طبیعی، سلول‌ های سرطانی را از بین می برد و می ‌تواند هدف قدرتمندی برای مبارزه با سرطان پستان و تخمدان باشد.

به گزارش سیناپرس، یافته های این مطالعه در مجله Molecular Cell منتشر شده اند.

مترجم: سنا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا