جشنواره جایزه ملی جوانی جمعیت در شیراز برگزار می شود

مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری فارس با تشریح برنامه های این دفتر در راستای تحقق “قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت” و دغدغه های این حوزه، از برگزاری جشنواره جایزه ملی جوانی جمعیت در شیراز از ٢۴ اردیبهشت لغایت ٣٠ اردیبهشت خبر داد.  

به گزارش سینا پرس فارس، مریم یقطین روز دوشنبه 21 فروردین در نشست خبری که با حضور مدیرکل ثبت احوال استان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مدیر کل اداره کل تبلیغات اسلامی و همراهی اصحاب رسانه به میزبانی استانداری فارس برگزار شد، به تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آبان ماه 1400 در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن توسط ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: طبق بند 19 این قانون، ستاد ملی جمعیت مکلف است سالانه رویدادی را در سطح کشور برگزار و از افراد، دستگاه های حاکمیتی، سازمانهای مردم نهاد و رسانه ها که در محورهای هفت گانه جایزه ملی جمعیت، عملکرد مناسبی داشته اند، تقدیر نماید.

وی با اشاره به گذشت 15 ماه از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت افزود: جشنواره جایزه ملی جوانی جمعیت برای نخستین بار با شعار “سهم من از جوانی ایران؟” در هفت محور محتوایی پیشنهادی “تقویت هویت مادری”، “تحکیم خانواده و تقویت نشاط درون خانواده”، “تک فرزندی و عوارض آن”، “مقابله با مسأله سقط جنین”، “ناباروری، دلایل و راهکارها”، “ترویج ازدواج به وقت نیاز”، “جوانی جمعیت، دستاوردها و پیامدها” برگزار خواهد شد.

وی برگزاری این رویداد را با هدف پایش و ارزیابی عملکرد مراجع مرتبط با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و انتخاب برترین ها بیان کرد و گفت تمرکز اصلی بر هشیارسازی، گفتمان سازی و ایجاد دغدغه قبل از فرهنگ سازی عمومی برای افزایش ازدواج و جوانی جمعیت است.  

یقطین گفت به رغم ظرفیت های مطلوب موجود در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تحقق این قانون، مشارکت جدی دستگاه ها و نهادها را می طلبد.

وی ارتباط و تبادل تجربه با بهره گیری از حضور و مشارکت خانواده ها، نخبگان، هنرمندان، اصناف و اهالی رسانه، سازمان های مردم نهاد، شرکت ها و موسسات خصوصی و رشد سطح دانش و آگاهی، توسعه فرهنگ و فرهنگسازی جوانی جمعیت را از ماموریت های این فراخوان برشمرد و گفت: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره استانی جوانی جمعیت تا 31 فروردین ماه جاری است و علاقمندان می توانند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال نمایند.

یقطین شاخص ارزیابی در رویداد فوق و انتخاب برترین ها بر اساس ابلاغ های ستاد ملی جمعیت عنوان کرد و افزود: در محور “خانواده موفق”، خانواده هایی که فرزندآوری مانعی بر کسب موفقیت پدر و مادر نبوده است مورد ارزیابی قرار می گیرند، در محور “نخبگان”، ازدواج و فرزندآوری و عدم تداخل آن در موفقیت، در محور “رسانه”، پوشش خبری مطلوب در راستای سیاست های جمعیتی کشور ملاک سنجش می‌باشد و در محور “سازمانهای مردم نهاد”، نیز حسب اقدامات درونی از قبیل مشوق ها ویژه اعضا و فعالیت در چهار حوزه آموزش، پژوهش، خدمات و فرهنگسازی شاخص های ارزیابی فعالیت های برونی این سازمانهاست.  

مدیرکل ثبت احوال استان فارس نیز در این نشست به مبحث جمعیت و اهمیت حفظ تعادل و پویایی جوانی آن در همه دولتها و حکومتها در اعصار گوناگون اشاره نمود و در تشریح وضعیت شاخص های جمعیتی کشور طی سالهای اخیر که در برگیرنده هشدارهای تامل برانگیزی است، گفت: به طور میانگین در طول هر ماه در استان فارس طی سال گذشته، چهار هزار و ٧٠٣ نفر متولد شده‌اند که در مقایسه با مدت زمان سال قبل، نشان دهنده کاهش ٢ درصدی در تولد است.

سید عباس هاشمی افزود : طی سال ١۴٠١ بالغ بر ۵٧ هزار و ۵١٨ تولد در فارس به ثبت رسیده که ٢٩ هزار و ۶٧۵ پسر و ٢٧ هزار و ٨۴٣ دختر متولد شده‌اند.

هاشمی تاکید کرد: نرخ ولادت در استان فارس ١٨ و ۵ دهم درصد بوده که از میانگین کشوری کمتر است و فارس در جایگاه ٢١ کشور در این بخش قرار دارد این در حالی است که استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان در جایگاه نخست نرخ ولادت قرار دارند.

وی افزود: میانگین سن مادران برای اولین فرزند ٣٠ سال و میانگین سن پدر در فارس نیز ٣۵ سال است.

به گفته این مقام مسئول طی سال گذشته ٢۵ هزار فوت نیز در فارس به ثبت رسیده است.

هاشمی تاکید کرد: میانگین سن ازدواج برای مردان در فارس ٢٩ سال و برای زنان ٢۵ سال است.

این مقام مسئول اضافه کرد: طی سال ١۴٠١ بیش از ٩ هزار و ١٢٧ مورد طلاق نیز به ثبت رسیده است. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با بیان اهمیت جمعیت و توزیع نسبی آن برای هر جامعه و نیاز جامعه به افراد فعالی که مقدرات آن را تعیین کنند، گفت: ۶۵ درصد از جمعیت استان فارس در بازه سنی ١۵ تا ۶۴ سال قرار دارند.

عباس رضائیان زاده ادامه داد: قرار گیری بخش قابل توجه‌ای از اجتماع در این طبقه بندی سنی در حوزه بهداشت نشان دهنده آن است که جامعه در حال پیر شدن است.

وی افزود: اگر هیچ فعالیتی در خصوص جوان سازی جمعیت انجام نگیرد از ابتدای سال ١۴٢٠ نرخ رشد جمعیت در استان منفی خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، فارس چهارمین استان کشور به لحاظ رشد جمعیتی است که تنها ٢١ درصد از افراد جامعه کمتر از ١۵ سال سن دارند. 

حجت الاسلام و المسلمین حسن قانع، مدیر کل تبلیغات اسلامی فارس نیز در این نشست با اشاره به فرمایشات و تاکیدات متعدد مقام معظم رهبری در این خصوص، بر نقش رسانه ها در راه اندازی “پویش جهاد جمعیت”، آگاهی بخشی دستگاه ها و مردم و سپس مطالبه گری صحیح و منطقی از متولیان امر، هشیارسازی نسبت به اهمیت هویت و امنیت ملی و ضرورت فرهنگ سازی در رفع گره های ذهنی و بینشی موجود در اقشار مختلف جامعه و ترویج مفاهیم مدل زندگی ساده که از مقدمات تشکیل خانواده و فرزندآوری است، تاکید کرد.

انتهای پیام

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا