مرگ آخرین بازمانده دادگاه جنایات نازی ها در جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم حدود ۷۸ سال پیش و در سپتامبر سال ۱۹۴۵ به پایان رسید. این جنگ تاثیراتی شگرفی بر دنیای معاصر داشته و شاید یکی از مهمترین رویدادهای پس از این جنگ، دادگاه موسوم به نورنبرگ بود.

به گزارش سیناپرس، بنجامین فرنز، آخرین دادستانی که در جریان دادگاه نورنبرگ حاضر بود، در ۱۰۳ سالگی درگذشت.  دادگاه نورنبرگ شامل مجموعه ‌ای از دادرسی‌ های نظامی است که در پی پایان جنگ جهانی دوم توسط متفقین و با هدف محاکمه جنایتکاران ارتش و دولت نازی برگزار شده و تصمیمات آن بر اساس قوانین بین‌المللی و قوانین جنگ اخذ شد.

در این دادگاه بسیاری از مقامات ارشد دولت آلمان نازی و یاران هیتلر محاکمه و برخی از آن ها به اعدام محکوم شدند. نام این دادگاه از شهر نورنبرگ آلمان گرفته شده است که  برخی از مورخین آن را بزرگترین دادرسی تاریخ محسوب می کنند.

روز گذشته اعلام شد، بنجامین فرنز آخرین بازمانده این رویداد تاریخی نیز از دنیا رفت. بر این اساس وی روز هفتم آوریل درگذشته ولی مرگ وی تا دیروز اعلام نشده بود. اگرچه دلیل مرگ این دادستان سابق آمریکایی هنوز مشخص نشده اما با توجه به سن بالای وی، احتمالا وی به دلیل کهولت سن درگذشته است.

بر اساس گزارش های مستند تاریخی، فرنس ۲۷ ساله بود که کار خود را در دادگاه بررسی جنایات نازی ها آغاز کرد. وی و تیمش هزاران سند را در اردوگاه ها و تأسیسات برلین جمع آوری کردند که از آن ها بر علیه جنایتکاران نازی استفاده شد. ابه گزارش سیناپرس، از جمله این اسناد می توان به گزارش های دقیق در مورد یگان های ویژه اس اس که بیش از ۱ میلیون نفر را در اروپای تحت اشغال نازی ها کشتند، اشاره کرد. وی در محکومیت ۲۲ نفر از رهبران جوخه مرگ نازی ها مشارکت داشت که ۱۴ نفر از آنها به اعدام محکوم شدند.

به گزارش سیناپرس،پس از پایان روند محاکمه و دادگاه نورنبرگ، فرنز موظف شد اموال ضبط شده توسط نازی ها را به صاحبان یا وارثان آنها بازگرداند. او همچنین به مذاکره برای توافق غرامت با دولت آلمان غربی کمک کرد.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا