کشف یک اتاق مهر و موم شده باستانی زیر اهرام مصر

مقامات میراث فرهنگی مصر خبر از یک اتاقک تازه کشف شده و مهر و موم شده در داخل یکی از اهرام بزرگ در جیزه، درست خارج از قاهره دادند. گفته می شود این اتاق دست نخورده حدود ۴۵۰۰ سال قدمت داشته و باستان شناسان برای مطالعه این اتاق و آثار داخل ان بسیار هیجان زده هستند.

به گزارش سیناپرس، در پی انجام مطالعات جدید باستان شناسی و با استفاده از فناوری اسکن مدرن، یک اتاق دست نخورده و مرموز در ضلع شمالی هرم خوفو کشف شد. گزارش های اولیه نشان می دهد، طول این اتاق حدود ۹ متر و عرض آن حدود کمتر از ۲ متر است.

در حال حاضر باستان شناسان نمی دانند این اتاقک چه کارکردی داشته است که از بیرون قابل دسترسی نیست. در سال ۲۰۱۷، دانشمندان از کشف یک راهرو مهر و موم شده دیگر و یک اتاقک ۳۰ متری  در داخل هرم خوفو خبر داده بودند.

زاهی حواس، باستان شناس مصری و احمد عیسی، وزیر گردشگری این کشور، در مراسمی ویژه در خارج از هرم، این کشف را اعلام کردند. کشف اتاقک فوق در قالب پروژه اسکن اهرام (Scan Pyramids) که یک برنامه بین ‌المللی  محسوب می شود انجام شد. در این پروژه باستان شناسان از اسکنرهای ویژه ای برای مشاهده بخش ‌های ناشناخته سازه های باستانی در زیر زمین استفاده می ‌کنند.

به گفته پروفسور کریستین گروس، متخصص آزمایش های غیر مخرب در دانشگاه فنی مونیخ و یکی از اعضای برجسته این پروژه، طی مطالعات اخیر تکنیک ‌های اسکن مختلفی برای مکان ‌یابی محفظه، از جمله اندازه‌ گیری‌ های فراصوت و رادار های نفوذ به زمین، به کار گرفته شد. او امیدوار است که این تکنیک ها به یافته های بیشتری در داخل هرم منجر شود.

پروفسور گروس همچنین گفت: دو سنگ آهک بزرگ در محفظه انتهایی این اتاق وجود دارد و اکنون سوال این است که پشت این سنگ ها و زیر اتاقک چیست.

خوفو نام یک فرعون سلسله چهارم مصر باستان است که از ۲۵۰۹ تا ۲۴۳۸  قبل از میلاد سلطنت کرد. این هرم یکی از سه سازه ای است که اهرام بزرگ در مجموعه جیزه را تشکیل می دهند. اهرام مصر یکی از عجایب هفتگانه باستانی جهان هستند که تا به امروز باقی مانده اند.

به گزارش سیناپرس،کارشناسان در مورد چگونگی ساخت اهرام اختلاف نظر دارند، بنابراین حتی اکتشافات نسبتاً جزئی نیز توجه زیادی را برای افکار عمومی ایجاد می کند. طی سال های اخیر مقامات مصری اغلب به طور علنی کشفیات را برای جذب گردشگران بیشتر تبلیغ می کنند که منبع اصلی ارز خارجی برای این کشور خاور میانه با کمبود نقدینگی محسوب می شود.

بخش گردشگری مصر پس از نا آرامی‌های سیاسی و خشونت ‌های اخیر و به طور خاص پس از شیوع همه ‌گیری ویروس کرونا، دچار رکود طولانی شد.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: npr

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا