خبر خوب برای افراد دارای چاقی ژنتیکی

افراد دارای استعداد چاقی ژنتیکی ممکن است کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی باشند

به گزارش سیناپرس همدان، محققان موسسه Karolinska در eClinicalMedicine گزارش می دهند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در افراد چاق که استعداد ژنتیکی برای BMI بالا دارند کمتر از افراد چاقی است که عمدتاً تحت تأثیر عوامل محیطی مانند سبک زندگی هستند.

در چند سال گذشته افزایش جهانی در بروز اضافه وزن و چاقی وجود داشته است. تقریباً یک سوم جمعیت جهان در حال حاضر با اضافه وزن یا چاقی زندگی می کنند.

آیدا کارلسون، استادیار دپارتمان اپیدمیولوژی پزشکی و آمار زیستی، موسسه کارولینسکا، می گوید: این رقم نگران کننده است، زیرا به خوبی ثابت شده است که BMI بالا در میانسالی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری ها را افزایش می دهد.

با این حال، طبق این مطالعه جدید، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در بین افراد چاق بسیار متفاوت است. محققان از داده های بیش از 15000 دوقلو که از آمار ثبت شده دوقلوهای سوئد استفاده کردند و اطلاعاتی در مورد BMI و استعداد ژنتیکی آنها برای BMI بالا جمع آوری کردند. آنها همچنین از داده های ثبت پزشکی برای تعیین میزان بروز بیماری های قلبی عروقی در این گروه استفاده کردند.

با تجزیه و تحلیل این اطلاعات، محققان توانستند بررسی کنند که چگونه اضافه وزن و چاقی در نتیجه عوامل ژنتیکی در مقابل عوامل محیطی و سبک زندگی بر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی تأثیر می گذارد.

آیدا کارلسون، می‌گوید: ارتباط بین چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی در افرادی که استعداد ژنتیکی برای BMI پایین داشتند، دو برابر قوی‌تر از افرادی بود که چاقی ناشی از عوامل ژنتیکی داشتند.

دکتر کارلسون تاکید می کند که سبک زندگی سالم همیشه برای همه مهم است و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در همه افراد دارای اضافه وزن یا چاقی در مقایسه با افراد با وزن مناسب بیشتر بود. با این حال، یافته‌ها همچنین نشان می‌دهند که چاقی ناشی از عوامل ژنتیکی ممکن است مانند چاقی ناشی از عوامل دیگر، مانند سبک زندگی، تأثیر منفی بر سلامتی نداشته باشد.

او می گوید: چاقی یک بیماری رایج پیچیده است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از آنجایی که این یافته بسیار کلی و نا تمام است، نتایج می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم که اثرات آن بر سلامتی از فردی به فرد دیگر متفاوت است یا خیر.

او ادامه می دهد: اگرچه همه ما می دانیم که برای مبارزه با چاقی به کارهایی بیش از ورزش و رژیم غذایی لازم است، اما هنوز یک شک بزرگ به این موارد متصل است. من فکر می‌کنم به جای تمرکز بر BMI، با تمرکز بر آنچه که باعث چاقی شده است و آنچه که می‌توانیم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های همراه در هر فردانجام دهیم، می‌توان چیزهای زیادی به دست آورد.

گام بعدی تحقیقات دکتر کارلسون بررسی این موضوع است که چگونه افراد دارای اضافه وزن و چاقی که به ترتیب ناشی از عوامل ژنتیکی و سبک زندگی هستند، با توجه به سطوح گلوکز خون، کلسترول و نشانگرهای التهابی می توانند متفاوت باشند.

منبع: ژورنال eClinicalMedicine

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا