MRI می تواند هیدروپس اندولنفاتیک را در بیماری منیر تشخیص دهد

به گزارش سیناپرس همدان، بر اساس مطالعه ای که در Frontiers in Neuroscience منتشر شد، برای بیماران مبتلا به بیماری منیر یک طرفه (MD)، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) از گوش داخلی پس از گادولینیوم داخل تمپانیک (Gd) برای تشخیص هیدروپس اندولنفاتیک (ELH) سودمند است.

یانگ مینگ لنگ، از دانشگاه علم و فناوری Huazhong در ووهان، چین، و همکارانش مطابقت یافته‌های شنوایی دهلیزی و رادیولوژی را در 70 بیمار مبتلا به MD یک طرفه بررسی کردند. به دنبال کاربرد درون تمپانیک Gd، شرکت‌کنندگان تحت توالی‌های بازیابی وارونگی ضعیف‌شده با مایع سه‌بعدی قرار گرفتند. ارتباط بین علائم تصویربرداری ELH و نتایج شنیداری وستیبولار مورد بررسی قرار گرفت.

محققان میزان بروز ELH رادیولوژیک را بیشتر از نتایج نوروتولوژیک مشاهده کردند، از جمله تست گلیسرول، تست کالری، پتانسیل‌های میوژنیک برانگیخته دهلیزی، و تست ضربه سر ویدیویی. توافق ضعیف یا خفیفی بین یافته‌های شنوایی دهلیزی و ELH رادیولوژیک در حلزون و/یا دهلیزی وجود داشت. در سمت آسیب دیده، میانگین تن خالص به طور قابل توجهی با میزان هیدروپس حلزونی و دهلیزی همبستگی داشت. در سمت مبتلا، درجه هیدروپس دهلیزی نیز با طول دوره و نتایج آزمایش گلیسرول همبستگی مثبت داشت.

نویسندگان شرح دادند: در گوش های مبتلا به MD یک طرفه، بروز ELH نشان داده شده توسط MRI گوش داخلی بیشتر از یافته های پاتولوژیک (یا نتایج مثبت) در تست های شنوایی وستیبولار بود، به جز ادیومتری تون خالص که نشان می دهد که MRI گوش داخلی با افزایش Gd در تشخیص ELH در مقایسه با ارزیابی های عصبی حساس تر است.

منبع: ژورنال Frontiers in Neuroscience

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا