تحولات اقتصادی و سیاسی میل به مهاجرت ایرانیان را افزایش داده است

بی ثباتی اقتصاد، نوسان قیمت ارز و دلار، افزایش قیمت سرسام آور مسکن و اجاره بها خانه ها، فقر، بیکاری، گرانی کالاهای ضروری و مورد نیاز هر خانوار، کسادی بازار و کسب و کارها به دنبال دسترسی نداشتن به اینترنت آزاد و همچنین عوامل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دیگر باعث شده اند در کنار رشد روز افزون مهاجرت نخبگان، شاهد افزایش تقاضای پناهندگی عامه ایرانیان به کشورهای اروپایی و آمریکایی باشیم.

به گزارش سیناپرس، ریشه های مهاجرت ایرانیان را باید در عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جستجو کرد اما بدون شک مشکلات و نارضایتی های اقتصادی و اجتماعی طی یک دهه گذشته اصلی ترین عاملی محسوب می شود که میل به مهاجرت ایرانیان را افزایش داده است. در ادامه به مهمترین عوامل این مساله اشاره می کنیم.

علت اصلی مهاجرت ایرانی ها چیست؟

طبق بررسی های رصد خانه مهاجرت ایران،” بی ثباتی اقتصادی کشور”، “ناامیدی نسبت به آینده”، “شیوه حکمرانی و مملکت داری”، “وجود فساد نهادینه شده در کشور”، “دستیابی به رفاه و امنیت بیشتر” از جمله عواملی هستند که منجر به مهاجرت دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی می شوند.

پزشکان و پرستاران کشور نیز به ترتیب به علت “بی ثباتی اقتصادی و اجتماعی در کشور”، “وجود فساد نهادینه شده در کشور”، “شیوه حکمرانی و مملکت داری”، “کیفیت زندگی بهتر در خارج از کشور”، “وجود تبیض های حرفه ای و اجتماعی در ایران” به دنبال مهاجرت و پناهندگی در کشورهای دیگر هستند.

عواملی مانند “نظم و قانون مداری جامعه”، “دغدغه آینده فرزندان”، “شیوه حکمرانی و رویکردهای سیاسی”،” شرایط تحریم ایران”، “نوسان قیمت ارز”، “تورم  شرایط اقتصادی” نیز در مهاجرت کارآفرینان و مدیران ارشد دخیل هستند.

مدیران میانی نیز اغلب به دلیل “نوسان قیمت ارز”، “تورم و شرایط اقتصادی”، “شرایط تحریم ایران”، “نظم و قانون مداری جامعه”، “دغدغه آینده فرزندان” و “شیوه حکمرانی و رویکردهای سیاسی “اقدام به مهاجرت می کنند.

کارکنان هم تحت تاثیر عواملی مانند “نوسان قیمت ارز”، “تورم و شرایط اقتصادی”، “شرایط تحریم ایران”، “نظم و قانون مداری جامعه”، “سطح حقوق و دستمزد و تناسب آن با هزینه ها”، “شیوه حکمرانی و رویکردهای سیاسی” تن به مهاجرت می دهند.

ایرانیان به کجا مهاجرت می کنند؟

به گزارش سیناپرس، آخرین گزارش دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (UNDESA ) در سال ۲۰۲۱ میلادی نشان می ‌دهد، ایران در بین ۲۳۲ کشور، رتبه ۵۴ را در مهاجرفرستی دارد و کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان، ترکیه، انگلستان، سوئد، استرالیا، اسرائیل، هلند و فرانسه به ‌ترتیب ۱۰ مقصد اول مهاجران ایرانی است.

براساس آمار آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا (EUAA) نیز نزدیک به یک میلیون درخواست پناهندگی به کشورهای عضو این اتحادیه در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است.

گزارش های اداره آمار کمیسیون اروپا نشان داده اند که در پایان سال 2022 بیش از 21 هزار ایرانی در نوبت دریافت نتیجه ارائه تقاضای پناهندگی خود به یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده اند از این میان، 14 هزار و 405 نفر متقاضی پناهندگی به آلمان و هزار و 400 نفر در صف انتظار پناهندگی به هلند بوده اند.

همچنین دیگر گزارش ها نشان داده اند که ترکیه از سال ۲۰۱۹ میلادی به مقصد مورد علاقه مهاجران ایرانی تبدیل شده است در حالی که این کشور خود رتبه 21 مهاجر فرستی دارد.

بررسی‌ های کارشناسان سالنامه مهاجرت ایران در سال ۱۴۰۱ نیز نشان داده، در آینده شاهد تغییرات گسترده الگوهای مهاجرت ایرانی‌ ها خواهیم شد. پیش بینی می شود کشورهای منطقه‌ خاورمیانه به‌ دلیل نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی، یکی از قطب‌ های اصلی جذب ‌کننده مهاجران ایرانی باشند. در این بین عربستان و امارات به‌ عنوان قطب‌ های جدید علم و فناوری، دو گزینه اصلی برای جذب نیروی انسانی ایرانی خواهند بود.

تقاضای مهاجرت چه مشاغلی بیشتر شده است؟

در دو سال اخیر شیوع کرونا باعث شد تا کسب و کارهای گردشگری دچار تغییر و تحول زیادی شوند و بسیاری از نیروهای فعال گردشگر بیکار شوند. پس از کاهش محدودیت ها بار دیگر کسب و کارهای این حوزه فعالیت شان را آغاز کردند و تا حدودی توانستند زیان های خود را جبران کنند اما اعتراض های شهریور 1401 و به دنبال آن فیلترینگ شبکه های اجتماعی و محدودیت اینترنت آزاد بار دیگر کسب و کار صنعتگران این حوزه را دچار بحران کرد. به‌ گفته کارشناسان، اگر شرایط به همین منوال پیش برود، در سال‌ های آینده شاهد خروج طیف بیشتری از نیروی کار گردشگری خواهیم بود.

همچنین طبق گزارش یکی از پلتفرم‌ های ارائه‌ دهنده بسته جامع خدمات کاریابی و استخدام، «گردشگری و هتلداری»، «خدمات برگزاری همایش‌ و مجالس»، «ترجمه» و «ورزشی/تفریح و سرگرمی»، ۴ گروه شغلی هستند که بیشترین تمایل به مهاجرت را دارند.

مهاجرت نیروهای انسانی چه تبعاتی به دنبال دارد؟

به گفته دکتر احسان شریعتی، استاد و پژوهشگر فلسفه، مهاجرت از کشور تبعات مختلفی به دنبال دارد که اصلی ترین آنها خالی شدن ذخیره استعدادی کشور از نیروی انسانی است. خروج ســرمایه های مستعد و با استعداد از كشــور موجب می شــود كه زمام امور به دست افراد باکیفیت پایینتر و ناشایستی افتد كه این امر موجب خسارات عمومی و كاهش كیفیت حكمرانی می شود. برای حفظ سرمایه های انسانی كشور هیچ چاره ای جز ایجاد جذابیت برای ماندگاری افراد در كشــور نداریم. ایجاد جذابیت مستلزم این امر اســت كه هر فردی فارغ از تعلقات سیاسی، اندیشه ای و ایدئولوژیك خود بتواند بدون دغدغه و هراس به فعالیت خود ادامه دهــد. بالطبع فقدان چنین شــرایطی باعث می شود افراد برخالف میل باطنی شان مجبور به مهاجرت شوند.

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا