مجسمه سنگی هیولای زمین به زادگاهش بازگشت

مقامات مکزیک می گویند: مجسمه سنگی غول پیکری به نام هیولای زمین را که مربوط به تمدن اولمک قبل از دوران مسیحیت است، از ایالات متحده بازیابی کرده است.

به گزارش سیناپرس، مؤسسه ملی مردم ‌شناسی و تاریخ مکزیک در بیانیه ‌ای اعلام کرد: این مجسمه که به طرز ماهرانه‌ ای حکاکی شده وزنی بیش از یک تن و نزدیک به ۱٫۸ متر ارتفاع و ۱٫۵ متر عرض دارد.

مارسلو ابرارد وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: جستجوی‌ قطعه اولمک بازیابی شده و در شرف بازگشت به خانه در مکزیک است. تمدن اولمک پیش از تمدن مایاها و آزتک ها بوده و صنعتگران آن به خاطر خلق سرهای سنگی عظیم، مجسمه ها و تخته های سنگی مشهور بودند.

این موسسه اعلام کرد:معتقد است مجسمه فوق بین سال های ۸۰۰ تا ۴۰۰ قبل از میلاد ساخته شده است. به گفته کارشناسان، این قطعه نقش برجسته که به عنوان یادبود 9 Chalcatzingo شناخته می شود، در ایالت مورلوس در مرکز مکزیک یافت شد و تصور می شود که نشان دهنده هیولای زمین است، موجودی که اغلب در شمایل نگاری های اولمک ظاهر می شود.

به گزارش سیناپرس، آرواره‌ های باز این قطعه نمادی از دسترسی به عالم اموات بوده و روی دهانه ‌ای از سه نوار متحد المرکز که نمایانگر دسترسی صلیبی شکل به یک غار است، نمایان می‌ شود. اگرچه مشخص نیست که چگونه و چه زمانی به طور غیرقانونی از Chalcatzingo خارج شده، اما مستندات آن پیشتر در سال ۱۹۶۸ توسط باستان شناس معروف دیوید گروو در مجله American Antiquity منتشر شد. در پایان مقامات گفتند که به عنوان بخشی از تلاش دولت مکزیک برای نجات میراث تاریخی این کشور، تا به امروز تقریباً ۱۰ هزار شی باستانی از سال ۲۰۱۸ کشف شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا