کد خبر : 4574 دوشنبه 10 فروردین 1394 - 09:52:50
مطالعه-قدیمی-ترین-نمونه-سرطان-پستان-در-جهان

مطالعه قدیمی ترین نمونه سرطان پستان در جهان

سیناپرس: بررسی های پژوهشگران بین المللی در کشور مصر منجر به کشف بقایای یک زن مصری شد که در حدود 4 هزار و 200 سال پیش بر اثر سرطان پستان درگذشته بود . مطالعات انجام شده نشان می دهد سرطان در بدن وی گسترش شدیدی یافته و به سایر اعضا و بافت های وی سرایت کرده بود .

تیمی از پژوهشگران اسپانیائی در مطالعات جدید خود در کشور مصر ، موفق به شناسائی نشانه هائی از قدیمی ترین مورد ابتلا به بیماری سرطان پستان شدند . در این مطالعات یک اسکلت متعلق به زنی مصری که در منطقه Qubbet el-Hawa کشف شده بود مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و مشخص شد که این فرد به بیماری سرطان پستان مبتلا بوده است .

در همین زمینه ممدوح الدماتی وزیر عتیقه جات مصر در گفتگو با رسانه های خبری اعلام کرد : " مطالعات ما نشان می دهد که این زن از آسیب های شدید ناشی از گسترش سرطان پستان رنج می برده و این سرطان در وی وارد مرحله metastasis شده و به سایر بافت ها سرایت کرده و به آن ها آسیب زیادی وارد کرده است . "

این تیم پژوهشی تحت سرپرستی آلخاندرو خمینز Alejandro Jiménez از دانشگاه جین University of Jaen  در حال بررسی و مطالعه این استخوان های باستانی هستند . پژوهشگران فوق در مطالعات خود دریافتند که این زن در حدود 4 هزار و 200 سال پیش زندگی می کرده است و به طبقه نجبا و اشراف سلسله ششم مصری تعلق داشته است .

شایان ذکر است که بیماری سرطان پستان و نحوه گسترش آن در بدن این جسد باستانی توسط تیمی از انسان شناسان دانشگاه گرانادا University of Granada و به سرپرستی میپوئل بوتلا  Miguel Botella شناسائی و بررسی شد .

بر اساس این مطالعات مشخص شد که این زن در مدت زمانی طولانی پیش از مرگ خود دچار نازائی شده و همچنین قادر به انجام کارهای روزمره خود نبوده و تحت درمان و پرستاری قرار داشته است .

در خاتمه باید تصریح کرد که این نمونه کشف شده ، قدیمی ترین مورد ابتلا به سرطان پستان در دنیا محسوب شده و سال گذشته ، پژوهشگران انگلیسی موفق به کشف یک نمونه جسد سه هزار ساله در سودان شده بودند که بر اثر سرطان پستان در گذشته بود .

کلید واژه ها: سرطان پستان مصر مومیائی