برنامه ریزی ناسا برای دوران پس از بازنشستگی ایستگاه فضایی

ایستگاه فضایی بین المللی گران ترین سازه ساخته شده توسط بشر در طول تاریخ محسوب شده و نقش مهمی در پیشرفت های فضایی طی سال های گذشته ایفا کرده است. متاسفانه این ایستگاه به پایان عمر خود نزدیک شده و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است تا پایان دهه فعلی میلادی، از مدار زمین خارج شده و به اقیانوس آرام سقوط کند.

به گزارش سیناپرس، ایستگاه بین المللی فضایی به طور مشترک توسط امریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، کانادا و ژاپن اداره می شود و طی ۲۰ سال گذشته ماموریت های مختلفی را انجام داده است.

در این میان سوالی که ذهن بسیاری از فعالان این حوزه را به خود مشغول کرده ، این است که وقتی ناسا ایستگاه فضایی را از رده خارج کرد، چه چیزی جایگزین ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد شد؟ به نظر می رسد پاسخ این سوال در حال حاضر به ورود شرکت های دیگر به حوزه فناوری های فضایی متکی است.

شواهد فعلی نشان می دهد، ناسا قصد ندارد ایستگاه فضایی دیگری را به مدار زمین بفرستد، در حالی که ایستگاه فضایی بین المللی تلاشی مرتبط از سوی بسیاری از کشورها برای تحقیقات بیشتر و اکتشافات فضایی بود، ناسا امیدوار است در آینده از ایستگاه های فضایی تجاری به عنوان جایگزین ایستگاه بین المللی فعلی استفاده کند.

این مجموعه عظیم از برنامه‌ها توسط ویل سالیوان در مجله اسمیتسونیان به خوبی ترسیم شده است، که برخی از روش‌های همکاری ناسا با شرکت‌هایی مانند Axiom Space را برای ادامه تلاش ‌های تحقیقاتی پس از سقوط ایستگاه فضایی بین المللی شرح می ‌دهد. این شرکت خصوصی همان شرکتی است که لباس ‌های فضایی جدید ناسا را طراحی کرده تا در ماموریت ماه مورد استفاده قرار گیرند.به گزارش سیناپرس، البته بخشی از مشکل بزرگ شرکت ‌هایی که ایستگاه‌های فضایی می‌سازند این است که باید از آن‌ ها به عنوان نوعی پایگاه برای خدمات دهی به مشتریان استفاده کنند.

از سوی دیگر اگر ناسا بخواهد از ایستگاه‌ های فضایی تجاری به‌عنوان جایگزین ایستگاه فضایی بین ‌المللی استفاده کند، باید راه‌ هایی بیابد تا مطمئن شود شرکت ‌هایی که می‌ خواهند ایستگاه‌ ها را در مدار قرار دهند، انگیزه و دلایل کافی برای این کار داشته باشند. این موضوع کمی پیچیده است، زیرا این حوزه نیازمند بررسی این موضوع است که چند ایستگاه فضایی می توانند به طور همزمان به دور زمین بچرخند؟ در حال حاضر ما شاهد ساخته شدن ایستگاه فضایی تیانگونگ چین هستیم و کشورهای دیگر نیز ایستگاه فضایی خود را می خواهند.

جدای از ایستگاه‌ های فضایی ملی، برخی از بازیگران بزرگی که در حال حاضر برای ساخت ایستگاه‌ های خود کار می‌کنند عبارتند از شرکت های Axiom Space، Northrop Grumman، Blue Origin و عملیات مشترک بین Voyager Space و Nanoracks .

بررسی های انجام شده نشان می دهد: هر یک از این شرکت ها قصد دارند به طور متفاوتی ایستگاه خود خود را احداث کنند، بنابراین ناسا به خوبی می تواند گزینه های مختلفی را برای این حوزه مد نظر قرار دهد.به گزارش سیناپرس، البته ناسا هنوز اهداف بزرگ دیگری را از جمله ساخت دروازه روی سطح ماه، که پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماموریت‌های Artemis II و Artemis III در اواخر این دهه انجام خواهد شد، در دست اجرا دارد.

به گزارش سیناپرس، در نهایت، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ناسا برای جایگزینی ایستگاه فضایی بین‌المللی با عملیات در ایستگاه‌ های دیگر مشکلی نخواهد داشت. البته، همه موارد فوق به این بستگی دارد که روسیه تا پایان سال ۲۰۳۰ از ایستگاه فضایی خارج نشود زیرا هرگونه حذف زودهنگام روسیه از ایستگاه فضایی بین ‌المللی می ‌تواند منجر به خروج زودتر این سازه از مدار شود، زیرا روسیه مسئول چندین بخش حیاتی این ایستگاه بوده و وظایف عملیاتی خاصی را بر عهده دارد.

مترجم: فرگل غفاری

منبع: bgr

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا