کدام مشاغل بیشترین ضربه را از هوش مصنوعی می خورند؟

بر اساس گزارشی از تحلیلگران گلدمن، دو سوم مشاغل اروپایی یا آمریکایی به دلیل اتوماسیون هوش مصنوعی تغییر خواهند کرد و تا یک چهارم تمام کارهای فعلی توسط هوش مصنوعی انجام خواهد شد.

به گزارش سیناپرس، ChatGPT OpenAI یک ربات چت کند و خسته کننده است که اغلب موارد در وسط پاسخ ها قطع می شود. اما به خوبی یا بهتر از بسیاری از انسان ها ارتباط برقرار می کند و همچنین کد می نویسد. این هر دو فعالیت را در طیف وسیعی از زبان‌ها انجام می ‌دهد و گاهی اوقات بینش و خلاقیت خارق‌ العاده ‌ای از خود نشان می‌ دهد. با سرعتی یاد می ‌گیرد که جهان قبلاً هرگز ندیده است، و می ‌تواند طیف فوق‌العاده‌ای از کارها را از قبل انجام دهد که هیچ‌کس به آن آموزش نداده است. می تواند این وظایف را در کسری از زمان و بدون هیچ هزینه ای انجام دهد.

این توضیحات یک پیش‌نمایش شوم از موقعیت قریب ‌الوقوع سیستم‌ های هوش مصنوعی است که در ماه‌ها و سال‌های آینده راه‌ اندازی خواهند شد و هر کدام از آن ها می توانند هوشمندتر، سریع‌تر و توانمندتر با زندگی و دستگاه‌های ما یکپارچه‌ شوند.

به گفته محققان، همه ما می ‌دانیم که اتوماسیون هوش مصنوعی جایگزین بسیاری از مشاغل خواهند شد. بسیاری از مردم هرگز حدس نمی زدند که مشاغلی که شامل ارتباطات و خلاقیت می شوند، جزو اولین مشاغلی هستند که ضربه می خورند. برای مثال، شرکت های طراحی عملا از بین خواهند رفت چراکه اگر شما قصد طراحی یک لوگوی تجاری داشته باشید، سیستم Midjourney می تواند صدها گزینه را در هر سبکی به صورت رایگان و فوق العاده سریع به شما ارائه دهد.

در این گزارش آمده است: اگر هوش مصنوعی مولد به توانایی‌های وعده داده شده خود عمل کند، بازار کار ممکن است با اختلالات قابل توجهی مواجه شود. با استفاده از داده‌های مربوط به وظایف شغلی در ایالات متحده و اروپا، متوجه می ‌شویم که تقریباً دو سوم مشاغل فعلی در معرض درجاتی از اتوماسیون هوش مصنوعی هستند و هوش مصنوعی مولد می ‌تواند جایگزین تا یک چهارم مشاغل فعلی شود. آمارها در سطح جهانی نشان می دهد که هوش مصنوعی مولد می تواند معادل ۳۰۰ میلیون شغل تمام وقت را تحت تاثیر قرار دهد.

از سوی دیگر، مشاغل جدیدی نیز ایجاد خواهند شد و بهره وری بالاتر آنها، با هزینه های پایین نیروی کار، احتمال رونق بهره وری را افزایش می دهد که رشد اقتصادی را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. مطالعات تخمین بسیار محافظه‌ کارانه‌ ای را در این مورد ارائه می ‌کند: هوش مصنوعی می‌تواند رشد بهره ‌وری نیروی کار ایالات متحده را در یک دوره ۱۰ ساله پس از پذیرش گسترده، تنها کمتر از ۱٫۵ درصد افزایش دهد، اما محققان اذعان می ‌کنند که اگر هوش مصنوعی توانایی انجام این کار را داشته باشد، این رقم می ‌تواند بسیار بزرگ‌تر باشد. هوش مصنوعی در نهایت می تواند تولید ناخالص داخلی جهانی سالانه را ۷ درصد افزایش دهد.

این گزارش پیش ‌بینی می ‌کند به ویژه در مشاغل اداری (۴۶ درصد) و حقوقی (۴۴ درصد) تغییرات زیادی اتفاق خواهد افتاد اما در برخی حرفه‌ های پرفشار فیزیکی مانند ساخت‌وساز (۶ درصد) و تعمیر و نگهداری (۴ درصد) این میزان تاثیر کمتر است. مطالعات همچنین می ‌گوید: تأثیرات هوش مصنوعی در کشورهای توسعه ‌یافته بیشتر از بازارهای نوظهور خواهد بود.

طبق این گزارش، بالاترین درصد مشاغل که کاملاً تحت تأثیر اتوماسیون هوش مصنوعی قرار نمی ‌گیرند، نظافت و تعمیر و نگهداری ساختمان و زمین (۹۵ درصد) هستند. سایر مشاغل مانند نصب، نگهداری و تعمیر (۸۵ درصد)، ساخت و ساز و استخراج (۷۵ درصد)، تولید (۷۲ درصد)، حمل و نقل و جابجایی مواد (۶۵ درصد) و مشاغل مربوط به تهیه و سرو غذا (۵۰ درصد) تحت تاثیر هوش مصنوعی خواهند بود.

از سوی دیگر، هوش مصنوعی در برخی شغل ها تغییرات اساسی ایجاد می کند. این مشاغل شامل خدمه مراقبت های بهداشتی، کشاورزی، مشاغل خلاق، مدیریت، فروش، خدمات اجتماعی، امور مالی، آموزش و محاسبات می شود.

به گزارش سیناپرس، به طور کلی، این گزارش پیش‌بینی می ‌کند که حدود ۷ درصد از کارگران ایالات متحده تجربه اخراج شدن از شغل خود توسط هوش مصنوعی را داشته باشند و اکثر آنها مشاغل جدیدی را در موقعیت‌های تولیدی کمتر پیدا خواهند کرد.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: Goldman Sachs

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا