هشدار جدید سازمان ملل درباره وضعیت کنونی تغییرات اقلیمی در جهان

درحالی‌که میزان گرمایش جهانی با سرعت بی‌سابقه‌ای روبه افزایش است و پیامدهای تغییرات اقلیمی با گذشت هر روز دشوارتر می‌شود، سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود بار دیگر هشدار داد که در صورت عبور از خطوط قرمز، وضعیت کنونی تغییرات اقلیمی، بشریت را با خطر انقراض روبه‌رو خواهد کرد.

در همین راستا “آنتونیو گوترش”، دبیر کل سازمان ملل متحد در جریان کنفرانس منابع زیست‌محیطی سازمان ملل متحد که از ۲۲ تا ۲۴ مارس ۲۰۲۳ در نیویورک برگزار شد، ضمن اشاره به خطر ذوب‌شدن یخچال‌های طبیعی در هیمالیا واقع‌ در آسیای جنوبی، پیام‌های هشداردهنده زیر را صادر کرد:

– ذوب‌شدن یخچال‌های طبیعی ممکن است به کم‌عمق‌شدن رودخانه‌های اصلی جنوب آسیا مانند گنگ، سند و برهماپوترا منجر شود.

– بالا آمدن سطح آب دریاها بر اثر ذوب شدن یخچال‌های طبیعی علاوه‌بر نفوذ آب شور، بیشتر دلتاهای بزرگ این رودخانه‌ها را از بین می‌برد.

– رودخانه‌ها و یخچال‌های طبیعی به‌مثابه بزرگ‌ترین مخزن آب شیرین در زمین به شمار می‌روند و کاهش ظرفیت آن‌ها زندگی را به‌شدت تهدید می‌کند.

دکتر “دومیت کامل”، کارشناس محیط زیست و رئیس جمعیت محیط زیست جهانی در لبنان در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز درباره عوامل ذوب‌شدن یخچال‌های طبیعی و وضعیت دشوار تغییرات اقلیمی، چنین گفت:

– گرم شدن زمین الگوی خنک‌شدن در لایه‌های جو را تغییر داده و به ایجاد پدیده‌ای به نام «گرمایش جهانی» منجر شده است که قطب‌ها، کوه‌ها و یخچال‌های طبیعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

– افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای زمین پیامدهای منفی بسیاری مانند ذوب‌شدن رودخانه‌های یخی و یخچال‌های طبیعی دارد و همه جنگل‌ها و موجودات زنده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

– ذوب‌شدن برف‌ها نشان‌دهنده یک بحران مضاعف است، زیرا این امر باعث ایجاد تغییرات اقلیمی و درنهایت به دگرگونی‌های دیگری مانند افزایش سطح دریاها منجر می‌شود.

– ذوب‌شدن مقادیر زیادی برف در سطح سیاره چه در قطب‌ها و چه در ارتفاعات مانند هیمالیا احتمالا با توجه به تغییرات شدید اقلیمی به‌شدت روبه افزایش خواهد بود.

– اثرات منفی فراگیر ناشی از تغییرات اقلیمی، سازمان‌های بین‌المللی را بر آن داشت تا برای کاهش افزایش دمای زمین به‌ پا خیزند و درصدد چاره‌جویی برآیند.

– این درحالی است که در سطح جهانی، هیچ راهبرد واحدی برای مقابله با تغییرات اقلیمی یادشده وجود ندارد. علاوه‌بر اینکه کشورهای بزرگ صنعتی فعالیت‌های خود را بدون نظارت ادامه می‌دهند و همچنان مقادیر زیادی سوخت فسیلی مصرف می‌کنند.

به گزارش ایندیپندنت، از سوی دیگر، مجله «ساینس» طی مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شد، زیان‌های روبه افزایش ناشی‌از تغییرات اقلیمی را برشمرد و به خطر از بین رفتن ۲۶ درصد از کل توده یخ اشاره کرد. طبق این مطالعه، در گام نخست رودخانه‌های کوچک‌تر تحت تاثیر پیامدهای گرمایش زمین قرار خواهند گرفت.

در حال حاضر، تعداد یخچال‌های طبیعی جهان به حدود ۲۱۵هزار یخچال می‌رسد. اگر گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیش از صنعتی‌شدن محدود شود، نیمی از این یخچال‌ها، به‌ویژه یخچال‌های کوچک، تا پایان قرن ناپدید می‌شوند؛ اما در صورت افزایش گرما تا چهار درجه سانتیگراد، بدترین سناریو رخ خواهد داد زیرا در چنین شرایطی یخچال‌های طبیعی بزرگ‌تر مانند آلاسکا نیز درنتیجه گرمایش جهانی درمعرض خطر ذوب‌شدن قرار خواهند گرفت.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا