“درهم خواری” مشکل روزه داران

یک متخصص طب سنتی مهمترین مشکل تغذیه‌ای و طبی در ماه رمضان را درهم خواری برشمرد و گفت: روزه‌داران در مدت زمان کوتاه بین افطار تا سحر کل مواد غذایی که در ایام غیر روزه داری در ساعات طولانی تری مصرف می کردند را یک جا مصرف می‌کنند.
دکتر مامک هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیناپرس افزود: درهم خواری مشکلاتی برای هضم به دنبال دارد چراکه حجم مواد زیادی در زمان کم وارد معده می‌شود و تداخلات غذایی ایجاد می‌کند که اختلالات هضم و بد هضمی را درپی دارد.
هاشمی پیشنهاد داد: بهتر است وعده افطاری مانند صبحانه باشد و با غذاهای سبک شروع شود چون معده‌ای که چندین ساعت خالی و دستگاه گوارشی که در استراحت بوده نباید یکباره حجم زیادی از غذاهای سنگین و دیر هضم وارد آن شود.
وی بیان کرد: برای افطار نوشیدنی‌های گرم مانند چای و دمنوش‌ها و غذاهای آبکی مانند سوپ‌ها و آش های سبک مناسب است.
این متخصص طب سنتی اظهارکرد: در فاصله بین افطار تا زمان خواب با رعایت فاصله زمانی می‌توان شام نیز میل کرد که بهتر است در این وعده از غذاهای سنگین و دیر هضم و حجم زیاد خورده نشود تا اشتها برای وعده سحری باقی بماند چراکه در ایام روزه‌داری مهم ترین وعده غذایی سحری است که انرژی بدن را در ساعات روزه داری تامین می کند.
هاشمی تاکید کرد: بهتر است در سحر از غذاهایی استفاده شود که نسبت به افطار و شام دیر هضم تر بوده و به تدریج انرژی آزاد می‌کند.

گزارش: فاطمه عزیزی هرمز

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا