خواب آلودگی؛ عامل اصلی تصادفات نوروز

قطعا سفر و مسافرت، یکی از به یاد مانده ترین اتفاق های خوشایند زندگی هر فردی است اما گاهی این اتفاق خوشایند تنها با یک بی احتیاطی ساده در رانندگی می تواند تبدیل به تلخ ترین رویداد زندگی یک شخص شود؛ خاطره ای که هیچ وقت از ذهن افراد زوده نمی شود و بار آن غم تا آخر دنیا با آنها باقی می ماند.

به گزارش سیناپرس، تعطیلات 14 روزه نوروز فرصتی را ایجاد کرده است تا خانواده ها پس از یک سال کار و تلاش و دوندگی، بار سفر را ببندند و با ماشین خودشان راهی جاده شوند. قطعا سفرهای نوروزی می تواند یکی از خوشایندترین خاطرات زندگی افراد را رقم بزند اما تنها یک بی احتیاطی در هنگام رانندگی کافی است تا طعم شیرین این سفر را تلخ کند.

هر ساله شاهد رویدادن حوادث تلخی در ایام نوروز هستیم. طبق آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، یک هزار و ۱۰۱ نفر در نوروز ۱۴۰۱ (۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین۱۴۰۱) در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند. از این میزان ۸۰۰ نفر در محورهای برون شهری، ۲۳۱ نفر در مسیرهای درون شهری، ۶۰ نفر در مسیرهای روستایی و مابقی نیز در سایر مسیرها جان باخته اند. امسال نیز با افزایش 12 درصدی میزان سفرهای نوروزی، میزان وقوع تصادفات جاده ای افزایش یافته است که بنابر اعلام رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور، بیشترین تصادفات جاده‌ ای در استان‌ های خراسان رضوی، تهران، فارس، کرمان و اصفهان وقوع پیدا کرده اند.

طبق اعلام سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در هشت روز شروع طرح نوروزی امسال ۳۸۵ نفر از مردم ایران در تصادفات جان خود را از دست داده اند و ۷هزار و ۱۰۰ نیز مجروح و مصدوم شده اند. به عبارتی روزانه 40 نفر در ایام عید بر اثر رانندگی جان خود را از دست داده اند.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌ دهد، گفت: واژگونی‌ ها، خستگی ‌ها، خواب ‌آلودگی و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با سطح لغزندگی بالا از مهمترین عوامل تصادفات جاده ای است بنابراین از رانندگان درخواست داریم در این شرایط سفر نکنند و اگر ناگزیر به سفر هستند حتما کمربند ایمنی خود را ببندند و احتیاط را رعایت کنند. اکنون بیش از ۲۶ درصد تصادفات به علت واژگونی اتفاق می ‌افتد و علت اصلی آن هم بی توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی است لذا از رانندگان درخواست می کنیم در مسیرهای طولانی هر ۲ ساعت ۱۵ دقیقه استراحت داشته باشند.

چند راهکار برای کاهش تصادفات در جاده های لغزنده و برفی

بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی، آسمان کشور از روز یکشنبه (ششم فروردین ۱۴۰۲) بارانی می شود. در ارتفاعات برخی از شهرها نیز احتمال بارش برف وجود دارد. قطعا برای پیشگیری از حوادث و سوانح ناشی از این تغییرات جوی، رعایت برخی از نکات ایمنی ضروری است.

پیمان صابریان، معاون آموزش پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر در این خصوص گفت: رانندگان باید پیش از تردد در مناطق سردسیر و جاده‌ های برف‌ گیر، سیستم گرمایش و بخاری وسیله نقلیه شان را بررسی کنند و پس از مجهز شدن به “زنجیر چرخ”،” ضدیخ”،”لاستیک یخ‌ شکن”، “محلول شیشه‌ شور”، “تیغه شیشه پاکن”، “سیم و تسمه بکسل” و اطلاع از وضعیت هوای منطقه، وارد جاده شوند.

وی افزود: رانندگان باید پیش از ورود به محورهای پربرف یا پرترافیک، از پر بودن باک و مخزن سوخت اضطراری وسیله نقلیه شان نیز مطمئن شوند و مقداری وعده غذایی مانند کنسرو، خرما، نان و … همراه خود بردارند.

راهکارهای جهان برای کاهش تصادفات جاده‌ ای

در حال حاضر جهان برای کاهش تصادفات جاده ای راهکارهایی ارائه داده است. راهکارهایی که در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته اند.

محمدرضا مرشددوست، کارشناس ایمنی در این خصوص گفت: یکی از اقدامات دنیا پیرامون کاهش تصادفات جاده ‌ای، همکاری با افرادی است که بر اثر تصادفات دچار آسیب نخاعی شدند. این افراد مربی حوزه تصادفات می شوند و سایر شهروندان را آموزش می ‌دهند. در این آموزش ها، مربیان علت تصادف خود را شرح می دهند و بحث هایی مرتبط با ایمنی مطرح می کنند. شنیده ‌شدن این موارد از زبان قربانیان، تاثیر زیادی بر کاهش میزان حوادث رانندگی دارد.

وی افزود: همچنین دنیا برای فرهنگ ‌سازی درخصوص کاهش تصادفات جاده‌ ای از سلبریتی‌ ها، مربیان موتورسواری و اتومبیل‌ رانی و پلیس کمک گرفته است. این افراد با فراگیری آموزه‌ هایی درباره تصادفات، آن را به جامعه منتقل می کنند.

وی تصریح کرد: خودامدادی و دیگرامدادی از سوی رانندگان و سرنشینان نیز از دیگر مواردی است که اکنون در دنیا به آن توجه زیادی شده است. باید مردم برخی نکات اولیه ‌ای ضروری لحظات اولیه تصادفات را پیش از آمدن نیروهای امدادی آموزش ببینند. همچنین در دنیا رانندگان حمل ‌و نقل عمومی دوره‌ های امدادی را می‌ گذرانند.

تجربه سفری آرام و ایمن با رعایت چند توصیه

– حدالامكان از رانندگی در شب امتناع کنید.

-زمان سفر را طوری تنظیم‌ کنید که به ساعات پرترافیک در ورودی شهرها برنخورید.

– برای سریعتر رسیدن به مقصد، راه ها یا جاده‌ های فرعی را انتخاب نکنید و شرایط آب و هوای مسیر را بررسی کنید.

-حتما لباس گرم، زنجیر چرخ و کیف شرایط اضطرار به همراه مقداری مواد غذایی برای ۷۲ ساعت همراه داشته باشید.

– در شرايط نامناسب جسمی و خستگی از رانندگی پرهیز کنید.

– درصورت احساس خستگی و خواب آلودگی حتما استراحت کنید؛ قانون هر دو ساعت رانندگی، یک ربع استراحت را فراموش نکنید.

-هنگام رانندگی از مواد الكلی و داروهای روان گردان استفاده نكنيد.

-در حين رانندگی از استعمال دخانيات و از خوردن و آشاميدن پرهيز كنيد.

-هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت نكنيد.

-کمربند ایمنی تان را ببندید. كمربند ايمنی نقش بسيار مهم و حياتی در كاهش تصادفات جاده ‌ای به ويژه كاهش تلفات انسانی دارد.

-به حقوق اجتماعی ديگران احترام بگذارد و سبقت غیر مجاز نگیرید.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا