تصویر کامل زودیاک در معبد مصر باستان یافت شد

جستجوی ستاره ها برای یافتن صورت های فلکی که بر تولد و زندگی حاکم هستند، تاریخچه ای طولانی و پیچیده دارد و باستان شناسان به تازگی قطعه کوچکی از آن را کشف کرده اند.

به گزارش سیناپرس، مجموعه ای دیدنی از نقاشی های برجسته بر روی سقف یک معبد مصر باستان، ۱۲علامت زودیاک را به تصویر می کشد. علاوه بر نمایش زودیاک، آثار هنری بازسازی شده در معبد باشکوه اسنا در مصر به خدای سر قوچ خنوم و دیگران تقدیم شده و شامل تصاویری از پنج سیاره در منظومه شمسی است.

به گفته کارشناسان، این یک یافته نادر و زیبا است که به مجموعه ای از آثار هنری خیره کننده و پیچیده نزدیک به ۲۰۰۰ ساله که دیوارهای معبد را تزئین می کنند، می پیوندد.

کریستین لیتز (Christian Leitz) مصر شناس دانشگاه توبینگن در آلمان که تیمش با وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر در پروژه مرمت همکاری کرده است، می گوید: نمایش زودیاک در معابد مصر بسیار نادر است. زودیاک ناحیه ای کمربند شکل از آسمان است که تقریباً ۸ درجه شمال و جنوب دایره البروج امتداد دارد که مسیر ظاهری خورشید در سراسر کره آسمانی در طول سال است.

به گفته محققان، ساخت معبد اسنا، تقریباً در ۶۰ کیلومتری جنوب اقصر، در دوران بطلمیوسی آغاز شد، اما برای قرن ها ادامه یافت. در حال حاضر تنها یک دهلیز یا پرونائوس باقی مانده است که در دوره رومیان تحت حکومت امپراتور کلودیوس بین سالهای ۴۱ تا ۵۴ میلادی قرار داشت.

با این حال، دهلیز احتمالاً خود معبد را تحت الشعاع قرار داده است و باستان شناسان به سختی تلاش کرده اند تا آن را به شکوه سابق خود بازگردانند. سال گذشته، این تیم نقاشی‌ های دیواری بسیار زیبایی را کشف کردند که الهه نخبت سر کرکس و الهه سر مار وادجت را به صورت پرندگانی با بال‌های باز نشان می ‌دادند.

لایتز در آن زمان گفت: معابد و تصاویر باستانی خدایان اغلب با رنگ‌های درخشان نقاشی می ‌شدند، اما اینها معمولاً در نتیجه تأثیرات خارجی محو شده یا حتی کاملاً ناپدید شده ‌اند. این تیم تحقیقاتی می ‌گوید معبد اسنا از نظر گستره شکل‌هایی که دیوارهایش را ‌پوشانده و حفظ رنگ‌ها منحصربه‌فرد است. با تمیز کردن دقیق نقش برجسته های ماسه سنگی، دانشمندان و بازدیدکنندگان می توانند وسعت کامل تزئینات معبد را در ارتباط با یکدیگر مشاهده کنند.

با این حال، حتی در میان این انبوه چهره های رنگارنگ، به تصویر کشیدن علائم زودیاک شگفتی جالبی است. گمان می رود که یونانیان باستان زودیاک را به مصر معرفی کردند.

در این رابطه، دانیل فون رکلینگهاوزن (Daniel von Recklinghausen) مصر شناس از دانشگاه توبینگن می گوید: برج البروج برای تزئین مقبره های خصوصی و تابوت ها استفاده می شد و در متون نجومی، مانند طالع بینی هایی که بر روی قطعات سفال حک شده بود، اهمیت زیادی داشت. با این حال، در تزئین معبد نادر است: به غیر از اسنا، تنها دو نسخه کاملاً حفظ شده باقی مانده است.

به گزارش سیناپرس، تزیینات کشف شده دیگر شامل هفت تیر الهه جنگجوی سر شیر و سِخمت است. محققان همچنین مشتری، مریخ و زحل و همچنین طیف وسیعی از صورت فلکی را شناسایی کردند که برای کمک به تعیین زمان مورد استفاده قرار می گیرند. جالب اینجاست که بسیاری از جانوران جالب و خارق العاده مانند مارهای با بال، پرنده با سر تمساح و مار برای دم و مار با سر قوچ کشف شدند.

مترجم: ندا جوادهراتی