راهی جدید برای شناسایی ابریشم تقلبی

درست مانند داروها و اسکناس‌ها، بذرهای محصولات کشاورزی نیز اغلب تقلبی هستند. اخیرا دانشمندان روشی ابداع کرده اند که دانه های تقلبی ابریشم را با علامت گذاری دانه های اصلی شناسایی می کند.

به گزارش سیناپرس، بانک جهانی تخمین زده است که تا ۵۰ درصد از بذرهای فروخته شده در برخی از کشورهای آفریقایی واقعاً از شرکت های کشاورزی معتبری که ادعا می شود، نیستند. این بذرهای جعلی تقریباً به خوبی همتایان خود که بهتر پرورش یافته اند جوانه نمی زنند و در نتیجه عملکرد بسیار کمتری دارند.

محققان موسسه تکنولوژی ماساچوست در جستجوی روشی برای تأیید منشأ بذرهای واقعی، به دنبال میکروذرات ابریشم ایمن برای مواد غذایی زیست تخریب پذیر بودند.

دانشمندان چهار نوع مختلف از این ذرات را مهندسی کردند که هرکدام از آنها نور را به روشی متمایز منعکس می ‌کنند و وقتی در محلول مایع قرار می ‌گیرند، متبلور می ‌شوند.

با مخلوط کردن انواع مختلف ذرات با هم در ترکیب‌ها، غلظت‌ها و نسبت‌های تصادفی، سپس اعمال نقاط کوچکی از محلول مخلوط روی دانه‌ها، می ‌توان برچسب‌های مخصوص محصول را با امضای طیفی منحصر به ‌فرد ایجاد کرد که تکرار آن عملا غیرممکن است.به گزارش سیناپرس، این امضا را می‌ توان با دستگاهی مانند طیف‌سنج رامان خواند.

با در نظر گرفتن این محدودیت، محققان چهار نمک با رنگ های متفاوت را با چهار نوع میکروذره ابریشم مخلوط کردند. انجام این کار نه تنها تعداد ترکیبات ممکن را به شدت افزایش داد، بلکه منجر به ایجاد نقاطی با رنگ‌های متمایز شد که می‌ت وان آن‌ها را با دوربین گوشی‌های هوشمند شناسایی کرد.

به گزارش سیناپرس، ایده اصلی این است که شرکت‌های کشاورزی با اعمال نقطه‌ هایی با یک امضای طیفی منحصر به‌ فرد برای همه دانه ‌های یک دسته معین، روی محصولات خود علامت گذاری می کنند. وقتی کشاورز کیسه‌ ای از آن دانه‌ها را می ‌خرد، می ‌تواند یکی از نقاط دانه‌ها را با گوشی هوشمند خود اسکن کرده، سپس آنلاین شود و کد امضای آن را با کدی که شرکت برای آن دسته ثبت کرده است، مقایسه کند. اگر این دو با هم مطابقت داشته باشند، کشاورز می ‌داند که دانه‌ ها واقعاً از آن شرکت آمده ‌اند. گفتنی است که نقاط مورد استفاده در این مطالعه فقط حدود ۲٫۵ میلی متر قطر دارند.

شرح کامل این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

مترجم: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا