آیا هارپ نقشی در ایجاد زلزله خوی و ترکیه دارد؟

اخیرا برخی مدعی شده اند که وقوع زلزله های متعدد در شهرستان خوی و همچنین زلزله فاجعه بار ترکیه و سوریه ارتباط تنگاتنگی با پروژه پژوهشی«هارپ» دارد. در حالی زمین شناسان و کارشناسان این حوزه از اساس چنین ادعایی را غیر علمی می دانند.

به گزارش سیناپرس، ۱۷ بهمن سال گذشته (۶ فوریه ۲۰۲۳) ساعت 4 و 17 دقیقه زمین لرزه سهمگینی به بزرگی 7.8 مرکز و جنوب ترکیه و شمال و غرب سوریه را لرزاند. 9 ساعت بعد، زمین لرزه دیگری با شدت 7.7 در فاصله 105 کیلومتری کانون زلزله اول، رخ داد و خسارت مالی و جانی بیشماری به بار آورد.

همزمان با وقوع این زلزله تصاویری از نورهای عجیب آبی رنگ در آسمان ترکیه مشاهده شده بود؛ شهروندان این دو کشور پس از رویت این نور، زلزله شدیدی احساس کرده بودند.

وقوع چنینی رویدادی و پیش بینی یک دانشمند هلندی از زمان وقوع زلزله شدید در ترکیه، گمانه تئوری توطئه هارپ را بیشتر کرد؛ هارپ پروژه پژوهشی است که سال ۱۹۹۳ توسط آمریکا برای بررسی و پژوهش درباره لایه یونوسفر( دورترین و ناشناخته ‌ترین بخش جو زمین) با استفاده از امواج رادیویی ELF/ULF/VLF تاسیس شد. دانشمندان در این پروژه به وسیله رادارها_که انتشار امواج رادیویی فرکانس بالا را برعهده دارند_ تغییراتی در یونوسفر ایجاد می‌ کنند.

بخشی از این امواج در ارتفاع۱۰۰ تا ۳۵۰کیلومتری سطح زمین جذب می شوند و شتاب الکترون ها در آن منطقه را زیاد و یونوسفر را گرم می کنند. پس از اینکه امواج آنتن ها به یونوسفیر برخورد کرد و به زمین بازگشت، علاوه بر نفوذ به عمق دریا می تواند به دیگر مکان نیز برود و به عمق زمین نیز نفوذ پیدا کند.

یونوسفر نیز واکنشی پیرامون این ارسال امواج نشان می دهد و اقدام به تولید فرکانس های فوق کوتاه می کند و پس از برخورد به درون زمین، باعث ایجاد برخی واکنش های زیست محیطی و حتی موجب وقوع زمین لرزه می شود.

مهدی زارع، رئیس مرکز پیش بینی زلزله در پژوهشگاه بین المللی زلزله در خصوص احتمال وقوع پدیده هارپ در مناطق زلزله زده ترکیه اظهارداشت: بشر حتی با ایجاد بمب اتمی هم نتوانسته است زلزله ۷.۸ ریشتری انجام دهد از اینرو ادعای اینکه بشر به وسیله هارپ بتواند چنین تمرکزی بر یک منطقه گسل در عمق ۲۰ کیلومتری ایجاد و آن را گسیخته و تحریک شود، توجیه فیزیکی ندارد؛ هارپ و هر گونه مداخله بشری بر زلزله تاثیر گذار نیست و بشر نمی ‌تواند دخالتی در ایجاد زلزله داشته باشد.

دکتر فریبرز ناطقی الهی، رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران و بنیان‌ گذار مقاوم‌ سازی و مدیریت بحران زلزله نیز در خصوص ادعای استفاده از سلاح هارپ برای ایجاد زلزله گفت: افرادی که چنین موضوعی را مطرح می کنند اصلا شناخت و دانش کافی در خصوص زلزله و سیستم هارپ ندارند. چنین ادعایی کاملا غیر عملی است زیرا برای ایجاد یک زلزله بسیار خفیف نیاز به هزاران تن TNT وجود دارد اما عده ای تصور می کنند با دستگاه یا انفجار اتمی می توان گسل های زمین را حرکت داد. چنین ادعایی غیر علمی و نادرست است. متاسفانه پس از وقوع هر زلزله در کشور ما نیز این ادعا مطرح می شود.

صبح روز گذشته( 4 فروردین 1402) با وقوع زمین لرزه ای به بزرگی 5/6 ریشتر در ۱۹ کیلومتری شهرستان خوی بار دیگر گمان وقوع زلزله به وسیله پروژه هارپ تقویت شد و عده ای بار دیگر چنین ادعایی را مطرح کردند.

عبدالرضا قدس، محقق حوزه ژئوفیزیک و دانشیار ژئوفیزیک دانشکده علوم زمین دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در این خصوص اظهارداشت:  ایجاد زلزله‌ های مصنوعی از طریق انفجار امکان ‌پذیر است اما برای ایجاد زلزله ‌ای به بزرگای زمین لرزه “خوی”، نیاز به ایجاد انفجارات اتمی است؛ ایجاد زمین لرزه ‌ای به بزرگای زلزله خوی نیازمند انفجار ۳۳ بمب اتمی است که در هیروشیما به کار برده شد.

وی افزود: همچنین نوع فرکانس‌ های ناشی از انفجار با نوع فرکانس ‌های ناشی از زمین لرزه متفاوت است. اگر زمین لرزه ناشی از هارپ باشد باید امواج الکترومغناطیسی آن تا عمق ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری نفوذ پیدا کند اما امواج الکترومغناطیس هارپ دامنه زیادی ندارد و به هیچ عنوان قادر به ایجاد زلزله نیست.

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. یکسال از زلزله خوی گذشته، وضعیت بارش بشدت اسفناکه.
    شمال ایران در حال خشک شدن هست یه نظرم هارپ حقیقت داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا