کشف کلید مبارزه با سرطان و زندگی طولانی تر

دی ان ای ممکن است ماده حیات باشد، اما اگر به طور منظم در بدن ترمیم نشود، می ‌تواند منجر به بیماری‌ هایی شود که باعث مرگ و میر بسیار ناخوشایندی خواهد بود. آسیب دی ان ای با تشکیل سرطان، بیماری آلزایمر، زوال عقل و بسیاری دیگر از شرایط جدی و اغلب تهدید کننده زندگی مرتبط است.

به گزارش سیناپرس، دی ان ای همچنین در روند طبیعی پیری نقش دارد. اکنون محققان ممکن است کلیدی برای اینکه چرا دی ان ای در برخی سلول‌ها ترمیم می ‌شود اما در برخی دیگر نه، یافته‌ اند.

به گفته محققان، مجموعه ‌ای از پروتئین‌ها به نام کمپلکس DREAM دلیل اصلی ترمیم سلول ها در دی ان ای است و این یافته ها ممکن است پیامدهایی برای پیشگیری از سرطان و افزایش عمر داشته باشد.

محققان توضیح می دهند:رشته های دی ان ای در بدن ما دائماً در اثر استرس زندگی روزمره آسیب می بینند. در بیشتر موارد، آسیب توسط سیستم‌های بیولوژیکی طبیعی ترمیم می‌ شود و اگر خوش شانس باشیم، تأثیر زیادی از فرآیند خرابی و تعمیر نمی‌بینیم.

با این حال، در مورد سلول های زایا که سلول های پیش ساز تخمک و اسپرم هستند، آسیب دی ان ای به طور معمول بسیار کمتر از آنچه در سلول های بالغ دیده می شود، است. تصور این است که از آنجایی که سلول‌های زایا مسئول انتقال مواد ژنتیکی از والدین به فرزندان هستند، تکامل به این نتیجه رسیده است که آسیب به دی ان ای در این حامل‌های اطلاعات حیاتی به حداقل برسد.

در تلاش برای یافتن دلیل وجود این تفاوت بین سلول‌های زاینده و سلول‌های بالغ بدن، یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کلن دریافتند که سلول‌های توسعه ‌یافته ‌تر دارای گروهی از پروتئین‌ها به نام کمپلکس DREAM هستند در حالی که سلول های زایا چنین نیستند.

در تحقیقات قبلی، کمپلکس DREAM با بیان ژن و همچنین تشکیل سرطان مرتبط بوده است. بهزارش سیناپرس، محققان با این فرض که وجود این مجموعه ممکن است به نحوی از ترمیم دی ان ای در سلول های بدن جلوگیری کند، آزمایش هایی را انجام دادند.

این مطالعه این نظریه را تایید کرد و دانشمندان دریافتند که وجود کمپلکس DREAM در واقع تعداد مکانیسم‌های ترمیم دی ان ای در سلول‌های نماتد را محدود می ‌کند. این تحقیق نشان می دهد که این مجموعه به نقشه‌های ساخت دی ان ای که حاوی دستورالعمل‌هایی برای مکانیسم‌های تعمیر است متصل شده و مانع از تولید آنها در مقادیر زیاد می شود.

جالب اینجاست که در مرحله دیگری از مطالعه، تیم تحقیقاتی موفقیتی را در موش هایی مشاهده کرد که از نظر ژنتیکی مستعد پیری زودرس بودند. با مهار کمپلکس DREAM، محققان توانستند آسیب طبیعی به دی ان ای در شبکیه حیوانات را معکوس کنند که به نوبه خود بینایی آنها را حفظ کرد.

به گزارش سیناپرس، این تیم تحقیقاتی می‌ گوید: تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما می ‌افزایند که کشف اینکه چگونه مجموعه DREAM سلول‌ها را از ترمیم دی ان ای خود باز می ‌دارد، می ‌تواند دری را برای کاهش سرعت آسیب‌های پیری و مبارزه با طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله آسیب تشعشعات ناشی از سفرهای فضایی باز کند.

شرح کامل این مطالعه و یافته های حاصل از آن در مجله معتبر Nature Structural & Molecular Biology منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا