بی نیازی کشور از واردات یک ترکیب آلی گران قیمت

یکی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف به فناوری ساخت و لایه نشانی جوهرهای نانو ذره از ترکیبات کالکوژنی و استفاده از آنها در ساخت سلول های خورشیدی لایه نازک( CIGS) و پروسکایتی دست یافت.

روح اله خسروشاهی، دارنده رتبه سوم طرح های کاربردی بیست و چهارمین جشنواره خوارزمی و مجری طرح سنتز نانو ذرات کالکوپریت مورد استفاده در سلول های خورشیدی در گفتگو با سیناپرس گفت: ذرات کالکوپریت( CIGS) و ترکیبات معدنی به صورت متداول به عنوان جاذب در سلول های خورشیدی استفاده می شوند. ما برای نخستین بار در ایران و دنیا از آنها به عنوان لایه انتقال دهنده حفره در سلول های پروسکایتی استفاده کرده ایم و توانسته ایم این لایه را جایگزین ترکیب Spiro-OMETAD کنیم.

وی افزود: Spiro-OMETAD یک ترکیب آلی است. ضمن سخت بودن واردات این ماده، قیمت آن نیز بسیار گران است. همچنین به دلیل آلی بودن پایداری پایین دارد. ما اکنون توانسته ایم این ساختار معدنی را جایگزین Spiro-OMETAD کنیم.

وی اظهارداشت: بازدهی این ماده در داخل ایران هم رده با سلول های روتین پروسکایتی است. اکنون این ماده به مرحله تجاری رسیده است و گروه های تحقیقاتی مختلف کشور می توانند از این ماده به جای Spiro-OMETAD استفاده کنند.

به گزارش سیناپرس، خسروشاهی با اشاره به اینکه ایران در زمینه خورشیدی غنی است و جزو کشورهایی با میانگین انرژی دنیا محسوب می شود به سیناپرس گفت: اگر حوزه انرژی خورشیدی به خصوص نسل های جدیدتر آن در ایران حمایت شوند، با توجه به پتانسیل های بسیار بالای کشور و فناوران و متخصصان ماهر و زبده در حوزه انرژی های خورشیدی می توانیم این صنعت را توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون کشورهایی مانند آمریکا، چین و آلمان در نسل جدید و قدیمی این حوزه پیشرو و پیشگام هستند. هرچند هنوز کیفیت محصولات ما در این زمینه به سطح آنها نرسیده اما رتبه قابل قبولی دارد و می تواند به مرحله صنعتی برسد. خوشبختانه ما اکنون از نظر صنعتی خیلی عقب تر از دنیا نیستیم. تنها چالش ما در حال حاضر برای اجرای این طرح تهیه مواد اولیه و هزینه های آن است. اگر این چالش ها برطرف شود قطعا می توانیم این صنعت را در کشور رونق دهیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا