کوچ ناخواسته مرال های فندقلو به کویر

زیستگاه های حیات وحش ارزشمندی در استان اردبیل وجود دارد به طوری که تا قبل از مداخله انسان در آنها، گونه های جانوری موجود در آن نقاط نگرانی بابت ادامه حیات و نیز تامین غذا نداشتند. اما با ورود انسان ها به طبیعت، عرصه برای ادامه زندگی آنها تنگ تر شده است تا جایی كه روز به روز شاهد نابودی و حتی خطر انقراض بعضی از گونه های جانوری را شاهد هستیم.

مرال ها که به عنوان بزرگترین گوزن و بزرگترین گیاه‌خوار سم دار ایران به شمار می رود و جفت گیری آن از اواسط شهریور شروع و تا اواسط مهرماه ادامه می‌یابد. دوره بارداری این حیوان حدود ۲۴۰ روز است و در هر زایمان یک گوساله متولد می‌شود. . مرال های فندقلو یکی از جاذبه های طبیعی شهرستان نمین بود که گردشگران زیادی را در سالهای اخیر جذب می کرد.
سایت تکثیر و احیای مرال فندقلو به همت اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل در سال ۱۳۸۸ و با هدف احیای گونه حمایت شده مرال در اراضی شمال پارک جنگلی فندقلوی نمین به مساحت ۱۰ هکتار و با رهاسازی ۱۲ راس مرال کار خود را آغاز کرد ولی به نظر می رسد بعد از مدتی این سایت خالی از سکنه شده و مرال های این سایت از منطقه بکر و زیبا به یکی از شهرهای کویری کشور منتقل شده تا از طریق آب پاش ازین حیوانات زیبا نگهداری شود. چرا باید بودجه ای برای نگهداری این مرال ها که به عنوان یکی نمادهای گردشگری این منطقه به حساب می آمد اختصاص نیابد! با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی منطقه نمین و سازگاری مرال ها با این منطقه این سایت های یکی از سایت های موفق کشور بود ولی امروز ظاهر دچار بی مهری شده و مرال های آن نیز به دست مسئولان کوچ کرده است.
شاید بی تفاوتی به بحث های محیط زیستی موضوع تازه ای نباشد به طوری که زیستگاه ها و گونه های جانوری با حضور شكارچی ها، تخریب، برداشت نابجا و ساخت و سازها تقریبا درحال از بین رفتن است و امروز جزیره ای شدن زیستگاه جانوران را تهدید می كند.
از مرال های فندقلو که بگذریم بخشی از آهوی مغان نیز در سالهای اخیر از طریق اسارت تلف شده است و بعد از رها سازی در طبیعیت به نظر می رسد آمار درستی از تعداد آن در دسترس نیست و این گونه زیبا که به عنوان “جیران” از آن یاد می شود و در فرهنگ های آذربایجان نیز نماد زیبایی بوده و بیشتر خانواده ها اسم دخترانشان را از روی این آهوی زیبا نامگذاری می کردند درحال انقراض است. و این مسئله نگرانی مردم منطقه و دوستداران طبیعیت را به همراه دارد.
با خالی شدن سایت فندقلو از مرال ها مسئولین محیط زیست 4 گوزن زرد برای تکثیر و نگهداری به این سایت انتقال داده اند ولی این موضوع نمی تواند باعث شود کوچ ناخواسته مرال ها به شهر یزد را نادیده بگیریم.


گزارش:سمیه درازی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا