کشف مکمل گیاهی کاهش وزن طبیعی بدون عوارض

برای برخی از افرادی که به بیماری چاقی مبتلا هستند، تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی برای کاهش وزن اضافی کافی نیست. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: عصاره گل هیبیسکوس می تواند بدون عوارض جانبی به عنوان مکمل کاهش وزن کمک کننده باشد.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان دانشگاه فناوری سلطنتی ملبورن استرالیا با تکیه بر تحقیقات قبلی، شروع به استخراج ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام فنل از گل های گیاه روزل که از خانواده هیبیسکوس است، کردند. محققان همچنین اسید هیدروکسی سیتریک را از گل ها استخراج کردند.

در ادامه سپس دسته ‌های جداگانه‌ ای از سلول ‌های بنیادی انسانی با عصاره فنولیک یا اسید هیدروکسی سیتریک، قبل از اینکه به سلول‌های چربی متمایز شوند، تحت درمان قرار گرفتند. در حالی که به نظر می ‌رسد اسید هیچ تأثیری بر سلول ‌های چربی ندارد، سلول‌ های چربی مشتق ‌شده از سلول‌ های بنیادی که با فنل تغذیه شدند ۹۵ درصد چربی کمتری نسبت به گروه کنترل از سلول ‌های تیمار نشده داشتند.

در این آزمایش ها مشخص شد که عصاره فنلی با مهار فعالیت آنزیم گوارشی عمل می کند. به طور معمول، لیپاز یا همان آنزیم گوارشی، چربی های خورده شده را به بخش های کوچکی تجزیه می کند که می توانند از طریق دیواره های روده جذب شوند. چربی های اضافی که بدن در آن زمان برای انرژی نیاز ندارد، در سلول های چربی ذخیره می شود. با جلوگیری از انجام کار لیپاز، فنل های روزل به این چربی ها اجازه می دهند به سادگی از طریق سیستم گوارشی عبور کنند.

به گزارش سیناپرس، دکتر مانیشا سینگ (Manisha Singh) پژوهشگر ارشد این مطالعات از دانشگاه فناوری ملبورن می گوید: اکنون امید می رود که این عصاره را بتوان برای استفاده در مکمل های بهداشتی کپسوله کرد چراکه این ماده عوارض جانبی مانند فشار خون بالا که گاهی اوقات به دلیل مصرف داروهای کاهش وزن موجود ایجاد می شود را ندارد.

به گزارش سیناپرس،شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Food Science and Technology منتشر شده است.