شناسایی یک راه درمانی جدید برای دیابت
شروع دیابت با از دست دادن سلول های پانکراس

یافته های جدید محققان کالج پزشکی وایل کرنل نشان داد: از دست دادن یک نوع حیاتی از سلول های بتا که مسئول تولید انسولین در لوزالمعده هستند و به حفظ تعادل سطح قند خون کمک می کنند، می تواند در بروز دیابت نقش داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، تیم تحقیقاتی، چهار گروه متفاوت از سلول های بتا را شناسایی کردند که یکی از آنها انسولین بیشتری نسبت به سایر سلول های بتا تولید می کرد. نتایج همچنین نشان دادند که از دست دادن این نوع سلول بتا ممکن است به ایجاد دیابت نوع 2 کمک کند.

محققان گفته اند: یافته های این مطالعه به ما می ‌گوید که انواع مختلف سلول های بتا می توانند از نظر نقش و اهمیت، متفاوت باشند.

محققان، سلول های بتای موش ها را در چهار گروه مختلف دسته بندی کردند. سلول های بتای خوشه 1 دارای یک امضای بیان ژن منحصر به فرد بودند.

تیم تحقیقاتی با بررسی سلول‌ های بتای انسان و موش، متوجه شد که سلول ‌های بتای خوشه 1، نسبت به سه گروه دیگر سلول ‌های بتا، سطوح بالاتری از ژن CD63 را بیان می کنند.به گزارش سیناپرس، این موضوع، باعث شد تا محققان از پروتئین CD63 به عنوان نشانگری برای این نوع خاص از سلول های بتا استفاده کنند. آنها همچنین دریافتند که این نوع سلول ها، انسولین بیشتری را در پاسخ به قند خون، تولید می‌ کنند.

پژوهشگران اظهار داشتند: این سلول های بتا عملکرد بسیار بالایی دارند و به نظر می آید بخش عمده ای از حجم کار تولید انسولین را به دوش می کشند، بنابراین ما حدس می زدیم که از دست دادن آنها ممکن است اثرات عمیق و نامطلوبی بر سلامت داشته باشد.

در موش های مبتلا به دیابت نوع 2 و موش هایی که از رژیم غذایی پرچرب و محرک چاقی تغذیه می شدند، تعداد این سلول های بتای تولید کننده انسولین کاهش یافت که به گفته محققان می تواند نقش پررنگی در بروز دیابت داشته باشد.

یکی از یافته های کلیدی این مطالعه، این بود که پیوند سلول های بتا با بیان CD63 بالا، سطح قند خون را در موش های مبتلا به دیابت نوع 2، به حالت عادی بازگرداند. این کشف، می تواند پیامدهای بسیار مهم و با ارزشی برای استفاده از پیوند سلول های بتا در درمان دیابت داشته باشد.

به گزارش سیناپرس،نتایج تحقیقاتی این مطالعه Nature Cell Biology منتشر شده اند.

مترجم:مهگل غفاری