چاپ سه بعدی حسگرهای چرخشی در قطعات متحرک

مطمئناً دانستن سرعت چرخش چرخ دنده ها یا چرخ ها مفید است، اما تجهیز آنها به حسگرهای خارجی می تواند چالش برانگیز باشد و ممکن است بر عملکرد آنها تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که دانشمندان روشی برای چاپ سه بعدی حسگرهای بی سیم ابداع کرده اند.

به گزارش سیناپرس، این سیستم با نام MechSense در موسسه فناوری ماساچوست توسط تیمی به رهبری مروا العلوی (Marwa AlAlawi) فارغ التحصیل مهندسی مکانیک توسعه داده شد.

العلوی در این باره می گوید: این برنامه، افزودنی سفارشی را برای برنامه طراحی به کمک کامپیوتر SolidWorks در خود جای داده است. با استفاده از این نرم افزار تقویت شده، کاربران با مشخص کردن قسمت های چرخان و ثابت مکانیزمی را برای چاپ برنامه می کنند.

به گفته محققان، این برنامه با تعیین محل چهار تکه مواد رسانا عمل می کند. یکی از آن تکه ها مستقیماً در قسمت چرخان مانند چرخ دنده چاپ می شود که در غیر این صورت از مواد نارسانا چاپ خواهد شد. سه تکه دیگر به صورت دایره ای روی سطح صاف ثابت زیر آن قسمت چاپ می شوند. این سه با شکاف های کوچکی از مواد نارسانا از یکدیگر جدا شده اند.

العلوی توضیح می دهد: همانطور که چرخ دنده می چرخد، وصله بی سیم آن به طور مکرر از روی سه تکه ثابت عبور می کند. هر یک از آنها تغییر حاصل را در ظرفیت الکتریکی خود تشخیص داده و آن داده‌ها را از طریق سیم‌ در قسمت ثابت مکانیزم به پردازنده منتقل می‌ کنند. نرم افزار ویژه در آن پردازنده به نوبه خود قادر به محاسبه موقعیت زاویه ای چرخ دنده، جهت چرخش و سرعت چرخش است.

در آزمایشی از این فناوری، دانشمندان یک لامپ رومیزی ساختند که با پیچاندن پایه وسط آن، رنگ یا روشنایی آن تغییر می کند. گیربکس سیاره ای که در آن چرخش ها شناسایی و اندازه گیری می شوند به علاوه یک چرخ که فاصله غلتاندن آن را اندازه می گیرد، در این آزمایش با موفقیت ساخته شدند. العلوی امیدوار است که MechSense در نهایت بتواند زمینه الکترونیک را کارآمدتر و دوستدار محیط زیست کند.

به گزارش سیناپرس، العلوی در خاتمه گفت: در تلاش برای تولید دستگاه‌ های الکترونیکی با زباله ‌های الکترونیکی بسیار کم، ما دستگاه‌هایی با تاثیر زیست محیطی کمتر می ‌خواهیم که همچنان بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند. اگر ما رویکرد مشابه خود را در پیش بگیریم و شاید از مواد یا فرآیند تولید متفاوتی استفاده کنیم، فکر می‌ کنم بتوانیم با استفاده از هندسه مشابه، خطای موجود را کاهش دهیم.

مترجم: فرگل غفاری

منبع: MIT

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا