ترمیناتور علمی_تخیلی نیست

برخلاف زمین، میلیون‌ها سیاره وجود دارند که دارای روزها و شب های دائمی هستند. یک مطالعه جدید می گوید جایی بین این دو حالت دائمی، منطقه پایان دهنده یا ترمیناتور نامیده می شود و مکانی منطقی برای جستجوی حیات در کهکشان های دیگر است.

به گزارش سیناپرس، بسیار شبیه رابطه ماه به زمین، بسیاری از سیارات به صورت جزر و مدی به خورشید خود وصل شده اند به این معنی که سیاره به همان اندازه ای که برای چرخش به دور خورشید زمان لازم دارد، همانقدر طول می کشد تا دور محور خود بچرخد. این موضوع باعث می شود که سیاره همیشه یک طرف رو به خورشید داشته باشد که یک سمت روشن دائمی و سمت دیگر تاریک دائمی خواهد بود. هیچ یک از طرفین برای وجود حیات ایده آل نخواهد بود، زیرا سمت نور روز به احتمال زیاد گرم بوده و آب مایعی باقی نمانده است و سمت شب با آب منجمد، به طور غیرقابل تصوری سرد خواهد بود.

با این حال، بین این دو نقطه سرزمینی است غوطه ور در گرگ و میش ابدی که به عنوان منطقه پایان دهنده یا ترمیناتور شناخته می شود، جایی که دما و شرایط محیطی می تواند برای وجود آب مایع و بنابراین حیات مناسب باشد.

برای رسیدن به نتیجه، محققان نرم ‌افزاری را که معمولاً برای مطالعه آب و هوای زمین استفاده می ‌شود، اصلاح کردند. پژوهشگران بر این باورند که یافته های آنها می تواند گروهی کاملاً جدید از سیارات را برای بررسی دقیق باز کند، زیرا ستاره شناسان به دنبال سیاراتی هستند که شرایط مناسبی برای حیات دارند. بسیاری از اینها در اطراف ستاره های کوتوله M نسبتا کم نور یافت می شوند که حدود ۷۰ درصد از ستارگانی را که می توانیم از زمین ببینیم تشکیل می دهند، بنابراین سیارات زیادی برای مطالعه وجود دارد.

آنا لوبو (Ana Lobo) دانشمند ارشد این مطالعات و محقق بخش فیزیک و نجوم دانشگاه کاليفرنیا گفت: ما در تلاش هستیم تا توجه را به سیارات با آب محدودتر جلب کنیم که علیرغم نداشتن اقیانوس های گسترده می توانند دریاچه ها یا دیگر آب های مایع کوچکتري داشته باشند و این آب و هوا در واقع می تواند بسیار امیدوار کننده باشد.

لوبو و همکارانش احساس می ‌کنند که امیدوار کننده‌ ترین اهداف منطقه ترميناتور، آن‌هایی هستند که در سیارات فراخورشیدی یافت می ‌شوند تا آن‌هایی که در آب پوشانده شده ‌اند که احتمالاً توسط بخار پنهان می ‌شوند.

به گزارش سیناپرس، آئوماوا شیلدز (Aomawa Shields) استادیار فیزیک و نجوم دانشگاه کاليفرنیا و یکی ديگر از محققان این مطالعه گفت: پژوهش ها نشان داده است که اگر زمین‌های خشک بیشتری روی این سیاره ها وجود داشته باشد، سناریویی که ما آن را ترمیناتور قابلیت سکونت می ‌نامیم، می ‌تواند به راحتی به حقیقت بپیوندد. شیلدز در خاتمه افزود: این وضعیت‌های جدید و عجیب و غریب قابل سکونت که تیم پژوهشی ما کشف می ‌کند، دیگر چیزهای علمی تخیلی نیستند چراکه چنین حالت‌هایی می ‌توانند از نظر اقلیمی پایدار باشند.

مقاله ای در مورد این مطالعه در مجله Astrophysical منتشر شده است.