تاثیر ورشکستگی بانک های آمریکا در اقتصاد اتحادیه اروپا

گزارش های اقتصادی نشان می دهد: غول بانکی Credit Suisse نزدیک به یک چهارم ارزش خود را در روز چهارشنبه در سقوط دو بانک منطقه ای ایالات متحده از دست داد. این موضوع نشان دهنده تاثیر مستقیم ورشکستگی بانک های آمریکایی بر اقتصاد اروپا است.

به گزارش سیناپرس، از روز چهارشنبه گذشته و برای دومین طی سه جلسه معاملاتی پس از سقوط بانک سیلیکون ولی کالیفرنیا و متعاقب آن ورشکستگی Signature Bank از نیویورک، سهام مالی اروپا به شدت آسیب دید.

به باور کارشناسان اقتصادی، تاثیر چشمگیر ورشکستگی بانک ها امریکایی روی Credit Suisse در معاملات چهارشنبه تا حد زیادی غیرمنتظره بود، زیرا این موسسه بسیار بزرگ است.

 طبق داده‌های سال ۲۰۲۲ از Insider Intelligence، Credit Suisse دومین بانک بزرگ در سوئیس و هفدهمین بانک بزرگ در اروپا بود که حدود ۷۳۰ میلیارد یورو (۷۷۲ میلیارد دلار آمریکا) دارایی تحت کنترل داشت.

این موسسه سوئیسی در معاملات چهارشنبه شاهد کاهش ۲۴ درصدی قیمت سهام خود بوده و در معاملات سنگین روز را با قیمت 1.7 فرانک سوئیس به پایان رساند.

شرایط رخ داده در روز چهارشنبه دهمین جلسه متوالی زیانده برای سهام این شرکت بود. آنها از ۳ مارس، زمانی که سهامشان با 2.78 فرانک سوئیس معامله شد، نزدیک به ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داده اند.

به گزارش سیناپرس، بورس های سراسر اروپا نیز تحت تاثیر زیان روز چهارشنبه بانک های امریکایی و متعاقبا بانک های اروپایی قرار گرفتند. بر این اساس شاخص بلو چیپ DAX در بورس فرانکفورت آلمان 3.3 درصد کاهش یافت. در پاریس، شاخص CAC-40 3.6 درصد کاهش یافته و بازار بورس در میلان با افتی 4.6 درصد ، در مادرید با کاهش 4.3 درصدی و در آمستردام 2.9 درصد کاهش یافت.

به باور تحلیلگران، در بیشتر موارد، سهام بخش مالی منجر به عقب نشینی شد زیرا سرمایه گذاران نگران تأثیرات بیشتر بر موسسات بانکی بودند. طبق گزارش ‌ها، فروش کردیت سوئیس توسط یک صورت مالی سالانه ضعیف ‌تر از حد انتظار آغاز شده و به دنبال آن اعلام شد که سهامدار اصلی – بانک ملی عربستان – از طریق دستیابی به سهام بیشتر حمایت مالی جدیدی ارائه نخواهد کرد.

بانک ملی سوئیس اواخر روز چهارشنبه اعلام کرد: در صورت نیاز به کردیت سوئیس وجه نقد برای حفظ آن ارائه خواهد کرد، اگرچه مقامات گفتند که این بانک در خطر ورشکستگی نیست.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا