اولین زن نجات یافته از HIV هنوز سالم است

اولین زنی که برای درمان اچ‌آی‌وی پیوند سلول‌های بنیادی دریافت کرد، 5 سال بعد همچنان عاری از ویروس است.

به گزارش سیناپرس همدان، زنی که برای درمان اچ‌آی‌وی خود پیوند سلول‌های بنیادی را دریافت کرده بود، بیش از پنج سال پس از عمل و 30 ماه پس از قطع مصرف داروهای HIV، همچنان عاری از ویروس است.

به گفته محققان، زنی که به نام «بیمار نیویورکی» شناخته می‌شود، پیوند سلول‌های بنیادی را برای درمان اچ‌آی‌وی خود دریافت کرد و اکنون، حدود 30 ماه است که او بدون ویروس بوده و داروهای HIV خود را قطع کرده است.

دکتر ایون برایسون، مدیر کنسرسیوم لس آنجلس-برزیل ایدز در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس و یکی از پزشکانی که بر این پرونده نظارت داشتند، در یک کنفرانس خبری گفت: ما این را یک درمان احتمالی می نامیم تا یک درمان قطعی، اساساً منتظر یک دوره طولانی تر پیگیری هستیم.

دکتر دبورا پرساود، مدیر موقت بیماری های عفونی کودکان در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز، که بر این پرونده نیز نظارت داشت، گفت: تنها تعداد انگشت شماری از افراد مبتلا به HIV درمان شده اند، بنابراین در این مرحله، هیچ تمایز رسمی بین درمان شدن و بهبودی طولانی مدت وجود ندارد.

پرساود در کنفرانس خبری گفت: اگرچه پیش‌آگهی این بیمار نیویورکی بسیار خوب است، اما فکر می‌کنم در حال حاضر مایل نیستیم بگوییم که آیا او درمان شده است یا خیر.

برایسون و همکارانش در فوریه 2022 اطلاعات اولیه مربوط به بیمار نیویورکی را منتشر کردند و جزئیات بیشتری از این پرونده را در روز پنجشنبه (16 مارس) در مجله Cell منتشر کردند. گزارش جدید اکثر موارد بیمار را پوشش می دهد، تا زمانی که او درمان ضد رتروویروسی (ART)، درمان استاندارد HIV، را برای حدود 18 ماه متوقف کرده بود.

دکتر Jingmei Hsu، مدیر آزمایشگاه سلول درمانی در NYU Langone Health و یکی از رهبران تیم پیوند، در این کنفرانس خبری گفت: بیمار در آگوست 2017 پیوند سلول های بنیادی را دریافت کرد و کمی بیش از سه سال بعد مصرف ART را متوقف کرد. اکنون، او تقریباً 2.5 سال است که دارو را کنار گذاشته است، و در حال حاضر، حال او هنوز خیلی خوب است و از زندگی خود لذت می برد.

موارد قبلی درمان HIV، از جمله درمان های قطعی در مردان تحت درمان در لندن، برلین و دوسلدورف، و یک مورد بهبودی طولانی مدت در مردی که در لس آنجلس درمان شده بود، پیوند سلول های بنیادی گرفته شده از مغز استخوان را به عنوان یک درمان دوگانه برای هر دو مورد سرطان و HIV دریافت کرده بود. (اولین بیمار درمان شده از HIV، مردی از برلین، در سال 2020 پس از عود سرطان درگذشت.)

همه این پیوندها از سلول‌های بنیادی مغز استخوان اهداکنندگان بالغ استفاده کردند که دو نسخه از یک جهش ژنتیکی نادر را حمل می‌کردند: CCR5 delta 32. این جهش دری را که HIV معمولاً برای ورود به گلبول‌های سفید خون استفاده می‌کند تغییر می‌دهد و بنابراین از ورود ویروس جلوگیری می‌کند. پس از پیوند، سلول‌های بنیادی اهداکننده اساساً سیستم ایمنی بدن بیمار را در اختیار می‌گیرند و سلول‌های قدیمی و آسیب‌پذیر HIV را با سلول‌های جدید مقاوم به HIV جایگزین می‌کنند. پزشکان برای باز کردن راه برای سلول‌های ایمنی جدید، جمعیت سلول‌های ایمنی اولیه را با استفاده از شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی از بین می‌برند.

مانند موارد قبلی، بیمار نیویورکی هم سرطان و هم HIV داشت و قبل از پیوند، تحت شیمی درمانی قرار گرفت. با این حال، او سلول های بنیادی گرفته شده از خون بند ناف را دریافت کرد که حاوی ژن های مقاوم به HIV بود. خون بند ناف توسط والدین نوزاد غیرمرتبط در زمان زایمان اهدا شد و بعداً برای جهش CCR5 دلتا 32 غربالگری شد.

برای تکمیل سلول‌های بنیادی بند ناف، از آنجایی که تعداد آنها نسبتاً کم بود، بیمار سلول‌های بنیادی را نیز دریافت کرد که توسط یکی از بستگانش اهدا شده بود، که به پر کردن شکاف کمک کرد زیرا سلول‌های مقاوم به HIV او شروع به ورود کردند.

از آنجایی که دسترسی به خون بند ناف نسبت به مغز استخوان بزرگسالان آسان‌تر است و راحت‌تر بین اهداکنندگان و گیرنده‌ها تطبیق داده می‌شود، چنین روش‌هایی می‌توانند در آینده رایج‌تر شوند. برایسون گفت: با این حال، پیوند سلول های بنیادی برای بیمارانی که HIV مثبت هستند اما به بیماری جدی دوم مانند سرطان مبتلا نیستند، مناسب نیست، زیرا شامل از بین بردن سیستم ایمنی بدن می شود.