ساخت اولین دوچرخه کوهستان فیبر کربنی با چاپگر سه بعدی

از بین انواع مختلف دوچرخه، دوچرخه های کوهستانی در سراشیبی باید بیشترین فشار را تحمل کنند. به همین دلیل است که شرکت Revel Bikes تصمیم گرفت به عنوان آزمایش این فناوری، یکی از این دوچرخه ها را از فیبر کربن به صورت سه بعدی پرینت کند.

به گزارش سیناپرس، Rodeo که اولین دوچرخه کوهستانی فیبر کربنی پرینت سه بعدی جهان است با مشارکت شرکت Revel Bikes و شرکت چاپ سه بعدی Arevo ساخته شد.

با استفاده از امکانات موجود Arevo، مثلث جلویی و بازوی چرخشی قاب این دوچرخه را از کامپوزیت فیبر کربن ترموپلاستیک چاپ کرد و فرمان و بازوی چرخشی همه در یک تکه چاپ شد. طبق گزارش‌ها، این تیم ده‌ها نمونه اولیه را طی چندین سال بررسی کرده و سپس به فریمی رسیدند که از آن راضی بودند.

اگرچه همه مشخصات قطعات این دوچرخه در این مرحله ذکر نشده است، اما می دانیم که Rodeo دارای چرخ های کربنی ۲۹ اینچی است که با لاستیک های Maxxis پوشانده شده اند. دوشاخه جلوی دوچرخه دارای سیستم فنربندی RockShox Boxxer و فنرهای عقب RockShox هر دو با ۲۰۰ میلی متر ضخامت است. گفته شده که قاب و بدنه این دوچرخه ۴٫۸ کیلوگرم وزن دارد.

در واقع، شرکت Revel بیان کرده است که فرآیند تولید Rodeo به‌ طور باورنکردنی وقت ‌گیر و انرژی ‌بر بوده، و البته هزینه ‌های بسیار زیادی هم دارد، بنابراین در حال حاضر هیچ برنامه ‌ای برای عرضه این دوچرخه به بازار وجود ندارد.

به گزارش سیناپرس، با این اوصاف، امید می رود که درس های آموخته شده از این پروژه بتواند به چاپ سه بعدی قاب دوچرخه کربنی از نظر تجاری امکان پذیرتر کمک کند. از جمله، این فناوری می‌ تواند نمونه ‌سازی سریع ‌تر و آسان ‌تر را در طول فرآیند طراحی، امکانات تولید ایمن‌تر و سازگار با محیط ‌زیست و سفارشی ‌سازی بیشتر برای خریداران با هزینه ‌های کمتر را امکان ‌پذیر کند.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: newatlas

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا