رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی خبر داد:
ارتباطات بین المللی پارک ملی صنایع فرهنگی گسترش پیدا می کند

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی از گسترش ارتباطات بین المللی این پارک خبر داد و گفت: ایران در حوزه فرهنگ مزیت نسبی و در برخی موارد مزیت مطلق دارد، بنابراین باید از این مزیت ها برای برقراری ارتباطات بین المللی  استفاده کنیم.

به گزارش سیناپرس، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در گفتگو با سیناپرس افزود: صنایع خلاق و فناوری های نرم می توانند یکی از بخش های مولد درآمد برای کشور باشند. امروزه کشورهای زیادی این مساله را تجربه کرده اند و توانسته اند از این ظرفیت‌ ها استفاده کنند. در کشور ما نیز طی چند سال اخیر توجه ویژه ای به این مساله شده است. برهمین اساس شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد در حال تاسیس هستند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خوشبختانه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به عنوان تنها پارک تخصصی در این حوزه، طی چهار سال و نیم گذشته که از عمر این پارک می گذرد، اقدامات خوب و موثری پیرامون این مساله انجام داده و توانسته ، جمع زیادی از جوانان علاقمند، هنرمند مولد آثار هنری و همچنین کسانی که در حوزه های نرم مانند بازی سازی و انیمیشن فعالیت می‌ کنند را گرد هم آورده و تحت پوشش قرار دهد.

دبیر شورای هنر تصریح کرد: این دستاورد بزرگ پارک نشانگر این مساله است که پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به موقع وارد عمل شده است؛ هرچند دیر به این مساله ورود پیدا کرده ایم اما دستاورد خوبی بدست آورده ایم و نهادی ملی به این پارک متصل شده اند.

وی یادآورشد: اتصالات بین المللی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی از اهمیت زیادی برخودار است. انشاالله سال آینده این اتصالات بین المللی را زیاد خواهیم داشت، زیرا ما در حوزه فرهنگ مزیت زیادی داریم. همچنین در ارتباط با کشورهای دیگر باید از این مزیت به نحو احسن استفاده کنیم.

ایمانی خوشخو در ادامه افزود: ممکن است مزیت ما در بخش هایی از صنعت به این میزان نباشد اما همگی اذعان به این نکته دارند که ایران در حوزه فرهنگ مزیت نسبی و در برخی موارد مزیت مطلق دارد. ما باید از این منابع استفاده کرده و  ارتباط با پارک های بین المللی خارج از کشور را در دستور کار خود قرار دهیم. در این راستا  علاوه بر کشورهایی مانند امارات، ترکیه و اسپانیا اعلام آمادگی کرده اند که تعاملاتی با پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی داشته باشند.

وی بیان کرد: اخیرا نیز پس از سفر رئیس محترم جمهور به کشور چین، نامه ای رسمی از پارک ژونگ گوان سون چین به منظور بهره مندی از ظرفیت ها و تبادل تجربیات و انجام همکاری علمی و فرهنگی دریافت کرده ایم که باتوجه به تجربیات خوبی که کشور چین در این زمینه دارد و مزیت های فرهنگی که ما از آن برخوردار هستیم می تواند مبادله تاثیرگذار و مثمر ثمری برای دو طرف در پی داشته باشد.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در پاسخ به این سوال که بهبود روابط ایران و عربستان چقدر می تواند در پیشبرد اهداف صنایع فرهنگی و فناوری های نرم تاثیرگذار باشد؟ به خبرنگار سیناپرس گفت: قطعا روابط خوب با کشورهای  همسایه در توسعه همه فعالیت ها از جمله صنایع فرهنگی تاثیر می گذارد.  به نظر می رسد با حسن تدبیری که مسوولان نظام پیرامون این مساله داشته اند، در آینده ای نزدیک با رفع اختلاف ها و برقراری ارتباطات میان دو طرف، نتایج بسیار خوبی مخصوصا با کشورهای همسایه خواهیم داشت.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به حوادث اخیر و تاثیر آن گردشگری به سیناپرس گفت: شوک هایی مانند مسائل زیست محیطی، سلامت و مسایل سیاسی می تواند حوزه گردشگری را تحت تاثیر قرار دهد،  به عنوان مثال شیوع بیماری کرونا طی سه سال اخیر ضربه بسیار شدیدی به حوزه گردشگری کل دنیا وارد کرد که هنوز هم آثار آن باقی مانده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وقوع جنگ یا اختلافات سیاسی کشورها نیز حوزه گردشگری را تحت شعاع قرار می دهد. طبیعتا ناآرامی های اخیر کشور و بزرگ نمایی و تبلیغات دشمنان بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، باعث شد گردشگری خارجی تحت تاثیر قرار بگیرد؛ البته طبق آمار و ارقام ها تنها دو ماه میزان رفت و آمد گردشگران خارجی به کشور محدود شد  اما مجدد به حالت قبل بازگشت.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا