چرا بسیاری از ویروس ها در حال ظهور مجدد هستند؟

از شیوع گسترده آبله میمونی در سال ۲۰۲۲ تا وضعیت در حال تکامل آنفلوانزای پرندگان و ویروس کرونا نشان می دهد: ویروس ها در حال تسلط بر جوامع انسانی هستند.

به گزارش سیناپرس، تجربیات نشان می دهد: ما مرتباً مورد تهاجم ویروس‌های تازه در حال ظهور یا ظهور مجدد هستیم. بنابراین، آیا به لطف فناوری بهبود یافته در طول همه گیری کووید، در تشخیص شیوع بیماری ها بهتر شده ایم؟

به گفته محققان، حدود ۱٫۶۷ میلیون ویروس هنوز شناسایی نشده اند که در حال حاضر پستانداران و پرندگان را آلوده می کنند. از این تعداد، تصور می ‌شود که تا ۸۲۷ هزار مورد پتانسیل ابتلای انسان‌ها را دارند.

برای درک چگونگی ظهور ویروس ها، باید به ابتدای حیات روی زمین برگردیم. نظریه‌های مختلفی در مورد چگونگی پیدایش اولین ویروس‌ها وجود دارد، اما همه آنها نشان می دهد: ویروس‌ها میلیاردها سال است که وجود داشته ‌اند و در کنار موجودات زنده تکامل می ‌یابند. هنگامی که در این تکامل مشترک پایدار اختلال ایجاد شود، زمانی خواهد بود که به مشکل می رسیم.

محرک های اصلی ظهور ویروس در جمعیت انسانی، انسان ها و اعمال آنها هستند. کشاورزی بیش از ۱۰ هزار سال پیش به یک روش رایج تبدیل شد و با آن انسان ها شروع به تماس نزدیک با حیوانات کردند. این موضوع فرصتی را برای ویروس‌هایی که به طور طبیعی این حیوانات را آلوده می‌ کردند فراهم کرد تا ویروس ها را به انسان منتقل کند.

محققان توضیح می دهند: با پیشرفت تمدن بشری و تکنولوژی، تخریب زیستگاه ها، حیوانات را مجبور به جستجوی منابع غذایی جدید کرد. گونه ‌های مختلفی که معمولاً در تماس نبودند، اکنون در یک محیط مشترک زندگی می کردند. حالا کافی است که انسان ها را به این معادله اضافه کنید و دستور العمل کاملی برای ظهور یک ویروس جدید خواهید داشت.

در ادامه، شهرنشینی منجر به تراکم بالای جمعیت شده و محیطی ایده آل برای انتشار ویروس ها ایجاد کرد. توسعه سریع شهرها اغلب از زیرساخت های کافی مانند بهداشت و مراقبت های بهداشتی پیشی گرفته و این امر احتمال شیوع ویروس را بیشتر می کند.

تغییرات آب و هوایی نیز به گسترش ویروس ها کمک می کند. به عنوان مثال، آربوویروس‌ها ویروس‌هایی که توسط بندپایانی مانند پشه‌ها منتشر می ‌شوند، در مناطق جدید شناسایی شده اند، زیرا دامنه کشورهایی که پشه ‌ها می‌توانند در آنها زنده بمانند، در حال افزایش است. به گزارش سیناپرس، همچنین اختلالاتی در برنامه های معمول ایمن سازی ایجاد شده است که خطر شیوع بیماری های قابل پیشگیری با واکسن مانند سرخک را افزایش می دهد.

علم در طول همه‌گیری کووید با سرعت بی‌سابقه‌ ای پیشرفت کرد که منجر به توسعه روش‌های جدید و بهبود یافته تشخیص ویروس برای نظارت بر شیوع و تکامل ویروس شده است. اکنون، بسیاری از دانشمندان درگیر در ردیابی عامل ویروس کرونا توجه خود را به نظارت بر سایر ویروس ها نیز معطوف کرده اند.

به گزارش سیناپرس، نظارت تنها بخشی از آمادگی برای مقابله با ویروس ها است. دولت‌ها و آژانس‌های بهداشتی و علمی در سرتاسر جهان باید پروتکل‌های ظهور ویروس و بیماری های همه‌گیر را به‌طور مرتب به‌روز کنند، به طوری که ما برای رویارویی با ویروس ها آماده باشیم.