کشف مقبره شگفت انگیز یک اشراف زاده رومی باستان

باستان شناسان در شمال بریتانیا بقایای اسکلت یک زن اشرافی مربوط به اواخر روم را که در داخل یک تابوت سربی قرار داشت کشف کردند. در این کاوش همچنین بقایای بیش از ۶۰ مرد، زن و کودک که بیش از هزار سال پیش در این منطقه زندگی می کردند، کشف شد.

به گزارش سیناپرس، باستان شناسان یافته های خود را در مورد گورستان مخفی ۱۶۰۰ ساله در شهر لیدز فاش کردند. این سایت باستانی نزدیک گارفورث سال گذشته کشف شده و البته مکان دقیق گورستان برای حفاظت از حفاری های باستان شناسی که اکنون کامل شده است، محرمانه باقی مانده است.

این گورستان در بهار گذشته در نزدیکی محلی که چندین ساختمان سنگی رومی متاخر و سازه هایی به سبک آنگلوساکسون در آن قرار داشت، کشف شد.

کایلی باکستون، ناظر حفاری ها در این محل، گفت: همیشه امکان یافتن یک محل تدفین در سایت های باستانی وجود دارد، اما کشف گورستانی با چنین اهمیتی ، کاملاً باورنکردنی بود.بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است بقایای اسکلت فوق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و تاریخ گذاری کربن ۱۴ روی آن انجام شود.

اعتقاد بر این است که این سایت باستانی دوره ای از سقوط امپراتوری روم در سال ۴۰۰ پس از میلاد تا آغاز دوران آنگلوساکسون را شامل می شود. آزمایشات شیمیایی همچنین می تواند اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی و اصل و نسب افراد دفن شده در این گورستان ارائه دهد.

به گفته باستان شناسان، حدود نیمی از اسکلت ها کوچکتر بوده و به نظر می رسد جوان و نوجوان باشند. به همین دلیل تمام بقایای بدن آن ها از نظر وجود بیماری یا جراحت مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

به گزارش سیناپرس، دیوید هانتر، باستان شناس حاضر در این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می گوید: وجود تابوت سربی برای این زن اشرافزاده در نوع خود بسیار نادر است، بنابراین این حفاری واقعاً خارق العاده بوده و این پتانسیل این را دارد که اطلاعات ارزشمندی از حضور رومیان در بریتانیا ارائه کند.

هانتر  در ادامه توضیحاتش گفت: تابوت ‌های سربی گران هستند و این واقعیت که خانواده ایی هزینه تهیه ورقه های سرب و تخصیص آن برای ساخت تابوت را داده اند،  به ما چیزهای زیادی می گوید.

علاوه بر این تابوت رومی، باستان شناسان در قبر این فرد اشراف زاده، اموال شخصی از جمله چاقو و سفال پیدا کردند که می تواند نشان دهنده شیوه های تدفین ساکسون ها و همچنین اعتقادات اولیه مسیحیت باشد.

هانتر  در این رابطه گفت: حضور دو جامعه با استفاده از یک محل دفن بسیار غیرمعمول است و این که آیا استفاده آن ها از این گورستان با هم تداخل دارد یا نه، تعیین کننده اهمیت این یافته است. هنگامی که تدفین ها با هم دیده می شوند، پیچیدگی و بی ثباتی زندگی را در دوره ای پویا در تاریخ یورکشایر نشان می دهد.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران امیدوارند: هنگامی که تجزیه و تحلیل و تاریخ ‌گذاری کربن کامل شود، این تابوت سربی را در نمایشگاه آتی آداب و رسوم تدفین جهانی در موزه شهر لیدز به نمایش بگذارند.