فناوری هایی که به محافظت از سیاره ما کمک می کنند

در سال‌های اخیر، هم شرکت‌ها و هم مصرف‌کنندگان بیشتر بر آنچه جوامع جهانی می ‌توانند برای حفاظت بهتر از محیط ‌زیست انجام دهند، متمرکز شده ‌اند. پیشرفت‌های چشمگیر صنعت فناوری در حوزه‌هایی از دورکاری گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی و حمل‌ونقل و موارد دیگر، بسیاری را به این امید رسانده است که فناوری های نوین می ‌توانند نقش مهمی در تولید انرژی سبز، مدیریت آلودگی و کاهش ضایعات داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، در حالی که کارشناسان فناوری هشدار می دهند که هیچ راه حلی برای مسائل زیست محیطی جهانی وجود ندارد، آنها نسبت به چندین نوآوری و عملکرد فناوری متمرکز که می تواند نقش مهمی در کمک به محافظت از سیاره ما ایفا کند، خوش بین هستند. در این گزارش به برخی پیشرفت‌های فناوری در سال ۱۴۰۱ که می توانند نقش مهمی در کاهش اثرات زیست محیطی مخصوصا کاهش ردپای کربن داشته باشند، آمده است.

هیدروژن سبز

هیدروژن سبز یک موضوع جذاب و جدید بوده و به سرعت در حال تبدیل شدن به یک جزء اصلی از ترکیب انرژی های پاک جهان است. پیشرفت در فناوری الکترولیز و پیل سوختی در حال کاهش شکاف در موضوع هزینه هیدروژن سبز است. به علاوه، فناوری حسگر جدید، تولید، انتقال و استفاده از انرژی هیدروژن را در فرآیندهای احتراق یا الکتروشیمیایی ایمن‌تر می‌ کند.

انرژی لیتیوم

به گفته محققان یکی از جذاب ترین روش های تهیه انرژی استفاده از منابع حرارتی کنترل شده است. طی این فرآیند محققان انرژی گرمایی را با استخراج نمک لیتیوم ترکیب کرده و میدان ژئوترمال دریای نمکی را به منبع عظیمی برای انرژی های تجدید پذیر و مواد باتری در همان زمان تبدیل می کنند.

برنامه های کاربردی موبایل

برای دستیابی به اهداف جهانی حفاظت از محیط زیست و حفظ ۳۰ درصد از زمین و آب تا سال ۲۰۳۰، استفاده از اپلیکیشن ها و برنامه های کاربردی تلفن همراه برای مدیریت موثرتر فرآیند حفاظت توسط سازمان ها و برخی کشورها اجرا شده است. برنامه های کاربردی به عنوان ابزارهای ساده اما مؤثری مانند برای دولت‌ها حیاتی هستند که بتوانند به صورت جمعی و با همراهی مردم برای دستیابی به اهداف حفاظتی جهانی گام بردارند.

چاپگرهای سه بعدی

چاپ سه بعدی یک فناوری سبز است، زیرا زباله کمتری تولید می کند و در سال گذشته در موارد بسیاری استفاده شده است. به جای اینکه با یک بلوک از مواد شروع کنید، از ابتدا از حداقل منابع لازم برای ساخت یک شی استفاده می کنید. امروزه چاپ سه بعدی صنعت تولید را متحول کرده و تولید را به ۰ و ۱ تبدیل کرده است و این همان آینده ای است که فناوری های نمایی همگرا آن را ممکن می سازند.

فناوری های متمرکز بر حمل و نقل

از طریق بهینه سازی، فناوری های بزرگ و پایدار بر صنعت حمل و نقل و لجستیک تأثیر می گذارد. بهینه سازی مداوم بازده به کاهش زمان سفرهای شهری کمک کرده و تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌ شده به کارکرد وسایل نقلیه در راندمان مطلوب کمک می ‌قرار می گیرد. به گزارش سیناپرس،در سالی که گذشت بسیاری از پیشرفت‌های ترافیکی هوشمند جدید در مراحل مختلف شکل گرفتند که به حفاظت از محیط زیست کمک می ‌کنند.

بلاک چین

روش های سنتی نیاز به چاپ، امضا، اسکن و برگرداندن دارد. بلاک چین می تواند جایگزین روش های قراردادی مرسوم بین نهادها شود و امکان ثبت یک توافق یکپارچه و دقیق را فراهم کند. علاوه بر این، اتخاذ این رویکرد در سال گذشته هم ضایعات را از بین برد و هم بخش های شغلی را که به طور سنتی توسط کاغذ و امضا ایجاد می شد، دوباره ایجاد کرد.

بتن کربن منفی

در روزهای گذشته نوآوری‌های شگفت‌انگیزی رخ داده که از برداشت مواد کمیاب خاکی گرفته تا ساخت باتری‌های مبتنی بر آهن تا جذب گرمای هسته زمین را شامل می شود. یکی از فرصت های مهم در کاهش آلودگی محیطی مصالح ساختمانی، بتن کربن منفی است. ساختمان ها ۴۰ درصد از کل انتشار کربن را تشکیل می دهند و بتن جزء پرمصرف ترین مصالح ساختمانی در جهان است. این فناوری حتی فرصتی برای معکوس کردن تأثیر انتشار گازهای گلخانه ای ساختمان بر آب و هوا فراهم می کند.

جذب کربن

در حالی که فناوری های سبز مانند انرژی خورشیدی و بادی و وسایل نقلیه الکتریکی در مسیر درستی حرکت می ‌کند، ما همچنین باید بر معکوس کردن تأثیرات دهه‌ ها غفلت تمرکز کنیم.به گزارش سیناپرس، در این راستا پیشرفت‌ها در جذب و ذخیره ‌سازی کربن نویدبخش است و ابزاری مقرون ‌به ‌صرفه و ایمن برای دستیابی به انتشار گازهای گلخانه‌ ای منفی کربن و معکوس کردن مسیر فعلی را فراهم می‌ کند.

تبدیل زباله به انرژی

در سال گذشته فعالیت های زیادی درباره فناوری‌های تبدیل زباله به انرژی انجام شد. در حال حاضر چندین شرکت در حال توسعه راه حل های تصفیه زباله هستند که انرژی را به شکل بخار، آب گرم یا برق تولید می کند که بعداً می تواند برای فرآیندهای داخلی استفاده شود. این فناوری ها دو مشکل را همزمان حل می کنند، بنابراین می توانیم توسعه آنها را با سرعت دو برابر پیش بینی کنیم.

به گزارش سیناپرس، هر ساله پیشرفت‌های فناوری های نوآورانه و تجربه تکنولوژی جدید می تواند بر برخی از روندهای کنونی تاثیرگذار باشند. امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند راه‌ حل‌های فن‌آوری های نوظهور برای کمک به مقابله با شرایط اضطراری آب و هوایی هستیم.

گزارش: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا