چرخه منابع آبی جهان در بیست سال گذشته افزایش یافته است

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد :شدت چرخه آب در سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۱ در سراسر جهان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. چرخه آب معیاری است که وسعت، مدت و شدت خشکسالی و سیل را ترکیب می ‌کند.

به گزارش سیناپرس، محققان در مطالعات جدید خود دریافتند :چرخه های آبی جهان از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۱ افزایش یافته است. این شدت بیش از سایر شاخص‌های آب و هوایی بوده و با افزایش دمای جهانی همبستگی زیادی دارد.

تحلیل های انجام گرفته نشان می ‌دهد: تداوم گرمایش می ‌تواند باعث خشکسالی ‌ها و سیل‌ های مکرر، گسترده ‌تر و شدیدتر شود.

بر اساس این تحقیقات پیش ‌بینی می ‌شود، خشکسالی‌ ها و سیل‌ های رخ داده در جهان با تغییرات اقلیمی مکرر و شدیدتر شوند، اما اندازه‌ گیری و کمیت آن همواره امری دشوار بوده و در عین حال مطالعات قبلی عمدتاً بر روی داده های بارندگی متمرکز بود.

طی این پژوهش، متیو رودل و بایلینگ لی رویکرد جدیدی را با استفاده از مشاهدات ماهواره‌های ناسا و سیستم های ماهواره های هواشناسی آلمان  انجام دادند. این تحقیق بازیابی جاذبه و آزمایش آب و هوا را برای شناسایی و تعیین کمیت رویدادهای شدید مرطوب و خشک در سراسر جهان بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۱ به کار می ‌گیرند.

نویسندگان دریافتند: خشکسالی‌ های شدید و رویدادهای مرطوب قابل توجه طی سال‌ های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱، که گرم ‌ترین هفت سال ثبت‌ شده نیز بوده ‌اند، زیاد بوده است. در این دوره فراوانی شدید ترین رویدادها ۴ مورد در سال بود کهدر مقایسه با ۳ مورد در سال در ۱۳ سال گذشته رشد قابل توجهی را نشان می دهد. از سوی دیگر شدت رویداد خشک و مرطوب ماهانه که در این مطالعه بررسی شد به خوبی با میانگین دمای جهانی همبستگی داشت.

شدید ترین رویداد افراطی در دو دهه گذشته یک رویداد مرطوب بود که تمام آفریقای مرکزی را در بر گرفت که در سال ۲۰۱۹ آغاز شد و هنوز ادامه دارد. به گزارش سیناپرس، نکته قابل تامل این است که سه مورد از شدید ترین خشکسالی های ثبت شده نیز در سال های اخیر در جنوب غربی ایالات متحده، جنوب اروپا، و جنوب برزیل آغاز شده است.

در خاتمه محققین این تیم مطالعاتی نتیجه می گیرند که درک رویدادهای شدید آب و هوایی گذشته و جاری و پیش بینی رویدادهای آینده می تواند به بهبود آمادگی و کاهش اثرات کمک کند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Water، منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا