اگر هسته زمین کاملا سرد شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

کره زمین از زمان شکل گیری خود در حدود ۴ و نیم میلیارد سال پیش به آرامی در حال سرد شدن بوده است. حال سوال این است که اگر زمین هرگز هسته ای داغ و مذاب نداشت چه می شد و اگر روزی زمین حرارت هسته خود را از دست دهد، چه سرونوشتی در پیش رو خواهد بود؟

به گزارش سیناپرس، زمین حدود چهار و نیم میلیارد سال پیش به وجود آمد و زمانی بین یک و نیم تا نیم میلیارد سال پیش، هسته زمین شروع به متبلور شدن کرده و به یک توپ جامد که عمدتاً از آهن و نیکل تشکیل شده است، تبدیل بود.

هسته زمین سالانه حدود یک میلی متر در حال رشد است و با این سرعت، زمین زمانی برای خنک شدن کامل و جامد شدن کامل قبل از رسیدن خورشید به پایان عمر خود ندارد. در حقیقت محاسبات انجام شده نشان می دهد، بازه زمانی نابودی خورشید، زودتر از سرد شدن زمین خواهد بود. البته اکنون جای هیچ نگرانی وجود ندارد و این اتفاق در حدود پنج میلیارد سال آینده رخ می دهد. در این زمان خورشید منبسط شده و به قدری گسترش می یابد و سیاره ای را که در آن زندگی می کنیم را به طور بالقوه نابود می کند.

حال به فرضیه ابتدایی خود بر گشته و اگر مکانیسمی ناشناخته باعث شود زمین خیلی زودتر سرد شود، عواقب بلندمدتی برای حیات روی سیاره ما خواهد داشت. به گزارش سیناپرس، بدون فعالیت الکتریکی هسته بیرونی مذاب، میدان مغناطیسی زمین به صفر رسیده و جریان ذرات باردار از خورشید که به عنوان باد خورشیدی شناخته می ‌شود، شروع به از بین بردن جو می‌ کند. این شرایطی است که احتمالا مدت‌ ها پیش برای مریخ اتفاق افتاده باشد.

به گزارش سیناپرس، این اتفاق برای بسیاری از اجرام فضایی دیگر منظومه شمسی نیز رخ داده و به طور کلی فشردگی و اصطکاک گرانشی هر جسمی به اندازه سیاره را گرم می کند و واپاشی رادیواکتیو ناشی از عناصر موجود در گوشته به این گرما می افزاید.

به گزارش سیناپرس، برای مثال تصور می شود که ماه از برخورد جسمی به اندازه مریخ به نام تیا با زمین در حدود چهار و نیم میلیارد سال پیش شکل گرفته است. انرژی این برخورد به این معنی بود که زمین و ماه هر دو عمدتاً به شکل مذاب شروع به حیات کردند، اما ماه به دلیل کوچک ‌تر بودن سریع ‌تر سرد شد.

در سناریوی نهایی اگر هسته زمین از بین برود، زمین فاقد آتشفشان ها و تکتونیک صفحه ای خواهد شد که کربن و مواد معدنی موجود در پوسته را بازیافت کرده و گازهایی را به جو اضافه می کنند. بدون اتمسفر غلیظ، دمای سطح زمین به اندازه ای پایین می آید که اقیانوس ها یخ می زنند. در این شرایط تداوم حیات روی زمین بسیار غیر محتمل خواهد شد.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا