معماری آکاردئونی برای ذخیره سازی فضا

اخیرا یک سازه آکاردئونی به نام Iwi به دلیل طراحی جالب خود می تواند هم به عنوان یک دفتر کار خانگی یا محل اقامت مهمان برای افرادی که فضای محدودی دارند مناسب باشد، به این معنی که می توان آن را در هنگام عدم استفاده جمع کرد.

به گزارش سیناپرس، دو معمار به نام های خوان روئیز (Juan Ruiz) و آملیا تاپیا (Amelia Tapia) در اکوادور برای فضاهای کوچک سازه ای آکاردئونی طراحی کردند. Iwi با استفاده از یک دستگاه فرز CNC بریده شده و از مخلوط چوب سرو و تخته سه لا ساخته شده است. این سازه همچنین دارای درهای شیشه ای دوتایی است که رو به بیرون باز می شود. گفتنی است که در این سازه از چوب پنبه و پشم گوسفند برای عایق کاری استفاده شده است.

به گفته طراحان، این بنای جمع شونده در بزرگ‌ترین اندازه‌اش، ۸٫۵ متر مربع است، اما در صورت تا شدن فقط ۲٫۴ متر مربع فضا دارد و حتی قابلیت نیمه باز شدن را داراست. قاب بالایی روی چرخ قرار دارد، بنابراین برای باز و بسته کردن به تلاش نسبتا کمی نیاز است.

این نمونه اولیه خاص روی پشت بام در یک تراس در کیتو نصب شده و به عنوان یک دفتر برای دو نفر راه اندازی شده است. این فضا شامل یک قسمت میز، دو صندلی، به علاوه مقداری فضا برای چاپگر، کشو، یک قفسه، و یک فضای کوچک آشپزخانه با سینک مخفی بوده و همچنین دارای اتصالات برق و آب است.

معماران این طرح توضیح دادند: فضا بسته به نیاز کاربر می تواند گسترش یافته یا فشرده شود. وقتی فشرده می شود، مانند یک مبلمان یا یک قفسه رفتار می کند. وقتی گسترش یابد، تبدیل به یک فضای نشیمن می شود که شامل همه آن چیزهایی است که برای انجام عملکردهای مختلف لازم است. این امکان انعطاف پذیری در استفاده از داخل و استفاده از فضای بیرونی را فراهم کرده و به محیط اطراف خود احترام می گذارد.

به گفته طراحان، توسعه اولین نمونه اولیه Iwi یک سال طول کشید. تیم طراحی در حرکت رو به جلو می گوید که در حال حاضر می توان این سازه را در دو هفته ساخت. در مورد اینکه ساختار چگونه با عناصر مقابله می کند، شرکت طراح گفت که در حال حاضر Iwi برای شرایط آب و هوایی ملایم، مانند کویتو در اکوادور، با تغییرات دمایی بین ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد، مناسب بوده و پوشش آن در برابر باران و رطوبت مقاوم است. خوان روئیز یکی از طراحان این بنا گفت: ما در حال کار بر روی یک Iwi برای آب و هوای خشن هستیم و امیدواریم امسال آن را راه اندازی کنیم. به گزارش سیناپرس، قیمت این سازه از ۷۹۵۰ دلار آمریکا شروع شده و با احتساب حمل و نقل و جزییات بیشتر می شود.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: newatlas

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا